chiddush logo

גנזים

נכתב על ידי ישעיהו ג, 6/7/2015

 

בית הגנזים

הגמרא במסכת שבת מלמדת על מתנה שנתנה ישראל מתוך בית הגנזים, היא השבת:

אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה: מתנה טובה יש לי בבית גנזי ושבת שמה, ואני מבקש ליתנה לישראל - לך והודיעם'.

 

מצאנו עוד ערך גדול ויקר הנמצא בבית גנזים :

אמר רבי חנינא משום רבי שמעון בן יוחי: אין לו להקדוש ברוך הוא בבית גנזיו אלא אוצר של יראת שמים, שנאמר: (ישעיהו ל'ג) יראת ה' היא אוצרו! – ברכות לג.

 

ר' חנינא מלמד כי יראת שמים הינה אוצר הנמצא בבית גנזים .

 

נתינת השבת כמתנה - מובנת, שכן היא שייכת לקב"ה ומרצונו הטוב נתנה לנו באהבה, אך יראת שמים היא מתנה התלויה באדם וחובת השגתה תלויה רק בו, ומדוע אם כן היא נמצאת בבית גנזיו של ה'.

 

 

תחילה נעמוד על מהות יראת שמים מה היא  ועוד, מהו בית נגנזים ?

מדרש תהלים (בובר) מזמור קיט

 [מו] סעפים שנאתי. אמר שלמה יראת ה' שנאת רע (משלי ח יג), כך הקדוש ברוך הוא שונא למי שהוא שונא דרך החיים והולך דרך הרע, א"ל דוד כל מה שאתה שונא אני שונא, לכך נאמר סעפים וגו', מהו סעפים כל מי שפורש מדרכיו של הקדוש ברוך הוא,

 

יראת שמים היא שנאת הרע וכמובן עשיית רצונו של האלוהים מתוך יראה. יראת שמים היא משימה המוטלת על האדם לרוכשה,

 

אלא שבשבת נופלת על כל אדם יראה גדולה מאת ה'. ובאופן טבעי הוא חש יותר יראה את האלוהים וסלידה מעוון ומרע לאין ערוך משאר הימים, אשר על כן  השבת היא השפעת יראה בלב בלא תלות במעשי אדם.

כמובא בתלמוד הירושלמי, ישנו דין המתיר לאכול בשבת פירות של אנשים שאינם מקפידים בהלכות מעשר פירות :

תלמוד ירושלמי מסכת דמאי פרק ד דף כג טור ד ה'א 

ט' החמרים שנכנסו לעיר אמר אח' מהן שלי חדש ושל חבירי ישן, שלי אינו מתוקן ושל חבירי מתוקן, אינן נאמנין רבי יהודה אומר נאמנין סליק פירקא ה'א חבריא בשם רבי יוחנן מפני כבוד שבת התירו אם מפני כבוד שבת למה לי שואלו על ידי עולי עולה רבי ביבי בשם רבי חנינה אימת שבת עליו והוא אמר אמת.

 

בשבת נסמכים על אמינותם של עמי ארצות בנוגע לעישור פירותיהם, מפני שאימת השבת מרחפת על ראשם מתייראים הם להוציא מפיהם שקר, יראת אלוהים מרחיקה מחטא, כדברי משה במעמד הר סיני לעם ישראל :

'אל תיראו כי לבעבור נסות אתכם בא האלוהים ובעבור תהיה יראתו על פניכם לבלתי תחטאו'  .

 

השבת מוסיפה יראת שמים, מסייעת לכל נפש להתקדם מבחינה רוחנית לפי דרגתה שלה.

על ידי שמירת שבת זוכים לכל הברכות היא מקור הברכה, כמו כן על יראת שמים נפתחים שעריוברכה .

מכאן לדברי הגמרא, אין לו לקב"ה בבית גנזיו אלא אוצר של יראת שמים – בית הגנזים הוא מקום בו

בית גנזים הוא מקום בו מאחסנים אוצרות יקרים בהם מתענג המלך מחמת יופים ויוקרם.

בו נמצא השכר הבא על ידי יראת שמים מפתח לקבלת שכר יקר כאוצר המכיל טובה רבה. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע