chiddush logo

דברי משה האחרונים לישראל (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי מנדל, 20/9/2010

 

בספר הכוזרי בתחילת מאמר ראשון פונה מלך כוזר אל היהודי ומבקש ממנו לשאול על אמונתו. ועונה לו היהודי: 'אני מאמין באלוקי אברהם, יצחק ויעקב, אשר הוציא את בנ"י ישראל באותות ובמופתים ממצרים... ואשר שלח להם את משה בתורתו... אנחנו מאמינים בכל הכתוב בתורה הזאת...". אך מלך כוזר לא מבין את דבריו בכך שאומר לו שהיה על היהודי לומר לו שהוא מאמין בבורא העולם שמסדר ומנהיג את העולם. אך היהודי מסביר את דבריו שהיהדות אינה מבוססת על היגיון אלא על נבואה, על המפגש שהיה לעם ישראל עם הקב"ה ביציאת מצרים ובמתן תורה, עם דבר ה' והבטחותיו לאבות האומה.

העולם נברא ב'בראשית ברא', אך כידוע הביא רש"י את דבריו של ר' יצחק שהיה על התורה לפתוח ב'החודש הזה לכם' שזו המצווה הראשונה שנצטוו עם ישראל כעם ערב היציאה מצרים. אך משום 'כוח מעשיו הגיד לעמו', פתח בבראשית, כלומר גם זו מטרה למען עם ישראל. העולם נכנס לסדר ויצא מ'תוהו ובוהו' כאשר ירדה תורה לעולם וניתנה לעם ישראל.

משה רבנו לפני מותו עומד לברך את כל שבטי ישראל, אך לפני כן פותח משה בדברי שבח כלפי הקב"ה לפני שיעסוק בצרכיהם של עם ישראל. רש"י אומר שבהזכרת שבח ה' יש בזה גם זכות לישראל שכדרי שתחול עליהם הברכה. אך משה רבנו לא מתחיל את דברי השבח להקב"ה שמיועדים לעם ישראל בסקירה הסטורית מאז בריאת העולם אלא פותח משה כך: "ה' מסיני בא וזרח משעיר למו, הופיע מהר פארן...", הקב"ה יצא לראת עם ישראל במתן תורה מסיני לאחר שפתח לבני שעיר ולבני ישמעאל שיקבלו את התורה אך הם סרבו, "ואתה מרבבות קודש מימינו אשדת למו", ואז נתן ה' את התורה מתוך האש לעם ישראל. 'תורה ציוה לנו משה מורשה קהילת יעקב', אמנם משה הוא המדבר לעם והוא העניו מכל אדם אך מעיד הוא על עצמו שהוא תחילת השושלת של התורה שהיא ירושה לעם ישראל לדורותיו.

ההיסטוריה האמיתית ו'האישית' של עם ישראל היא מעמד הר סיני, מתן תורה. זוהי הברית שבין ה' לישראל כחתן וככלה, יום מתן תורה זהו יום שמחתם וחתונתם של ישראל וקודשא בריך הוא. 'כוח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים', גם את האומות צריך ללמד שתורת ישראל היא המתנה המשמעותית ביותר שניתנה לעולם על ידי עם ישראל. גם עם ישראל עצמו צריך לשמוע דברים אלו- אז והיום, מפיו של משה רבנו.

העולם הזה לכאורה הוא ריחוק גדול מהרוחניות, הגשמיות והחמוריות כל כך משמעותיים ומפתים, והתורה היא הדביקות שיש לנו עם האינסוף, זהו הקשר החי שיש לנו עם הקב"ה. התורה צריכה לעורר אותנו מכל מיני חזיונות שווא הבאים בגלל עייפות החומר והייאוש של האדם הטבוע בתוך מיצרי העולם הזה. עם ישראל הוא העם בו בחר ה', אנחנו מופיעים את שם ה' בעולם ומובילים את העולם אל הגאולה העתידית. החזרת מלכות ה' לעולם על ידי עם ישראל זהו התיקון והחזרה בתשובה הכללית של כל העולם, וזאת בכוח עם ישראל ותורת ישראל- בארץ ישראל, על פי סוף דבריו של משה רבנו בהמשך: "וישכון ישראל בטח בדד עין יעקב אל ארץ דגן ותירוש אף שמיו יערפו טל".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
Daniel (29/8/2011)
מענדל
שלום
אהבתי את הרעיון
רציתי לדעת את מקורו
ציורים לפרשת שבוע