chiddush logo

לחג הסוכות

נכתב על ידי DL2000, 2/10/2015

 חג-הסוכות


 בסוכה עם פשוטי-העם
מסופר על הבעש"ט, שפעם אחת בנה לו סוכה שהיו עליה הרבה שאלות, ורק בדיעבד הייתה כשרה למצוות סוכה. וכי לא היה יכול לבנות סוכה כשרה למהדרין ולקיים מצווה מן המובחר? אלא כמנהיג העם היה מוכן לרדת ממדרגתו ולשבת בסוכה שפשוטי-עם יושבים בה, כדי להביא באמצעותה את הארות הקדושה של הסוכה גם לסוכותיהם של היהודים הפשוטים ולהעלותם. עד-כדי-כך הגיעה אהבת-ישראל של הבעש"ט!

 הדיוט בסוכה
רבי פישל מסטריקוב היה יושב בסוכה אפילו בשעת גשם. שאלוהו: הלוא נאמר בפירוש בשולחן-ערוך: "ירדו גשמים, הרי זה ייכנס לתוך הבית", ומוסיף על כך הרמ"א בהגהותיו: "וכל פטור מן הסוכה ואינו יוצא משם אינו מקבל עליו שכר ואינו אלא הדיוט?". השיב להם רבי פישל: "מוטב שאהיה הדיוט, ובלבד שאשב בסוכה".

מי יכול להצטער
רבי מנחם-מענדל מקוצק היה יושב בסוכה בשעה שירדו בה גשמים. הוא היה אומר: כל הפטור מן הסוכה בשעת גשם הוא מפני שאז האדם הוא בבחינת 'מצטער', וה'מצטער' פטור מן הסוכה; אבל לי נראה, שיהודי שמסוגל להרגיש בסוכה את הגשם ולהיות 'מצטער' על כך - באמת אינו ראוי לשבת בסוכה.

 אושפיזין
בספר הזוהר יש אזהרה מיוחדת על גודל העניין של הכנסת אורחים לסוכה. יש לומר, שזה כולל גם 'להכניס לסוכה' יהודים שאולי אינם עניים בגשמיות, אלא שהם עניים ממצוות סוכה; צריך לקיים בהם 'הכנסת אורחים' ולדאוג לכך שייכנסו לסוכה ויקיימו את המצווה.
(הרבי מליובאוויטש)

 יותר מראיית העין
סיפרו לרבי מנחם-מענדל מקוצק על צדיק אחד, האומר על עצמו שהוא רואה תמיד את כל שבעת האושפיזין אצלו בסוכה. השיב רבי מנחם-מענדל: אני אינני רואה אותם, אבל אני מאמין לדברי חכמינו ז"ל שהם באים אלינו אל הסוכה, ובאמונה הזאת רואים יותר ממה שרואים בעיניים.

 שמחת בית-השואבה
"אמר רבי יהושע...לא ראינו טעם שינה בעינינו". כיצד אפשר לראות שינה בעיניים? אלא הכוונה היא שלא ישנו אז אף לא שינה שבה העיניים פקוחות. הלוא "יושב בטל כישן דמי"; הבטלה היא שינה בעיניים פקוחות. ובשמחת בית-השואבה לא ישבו בטל אף לא רגע אחד, כי עסקו תמיד בעבודת-השם.

תשובה מאהבה
התורה אומרת: "ולקחתם לכם ביום הראשון". אומר על כך המדרש: "ביום הראשון - ראשון לחשבון עוונות". בימים הנוראים היה מקום לומר, שתשובתם של בני-ישראל אינה אלא מיראה, אולם כשמגיע חג-הסוכות ובני-ישראל רצים לקיים את המצווה לשם-שמים, סימן שתשובתם היא מאהבה. והלוא אמרו חכמינו, העושה תשובה מאהבה נעשים לו הזדונות כזכויות. זהו אפוא "ראשון לחשבון עוונות" – ביום זה מתחילים לחשב את העוונות לזכויות.
(רבי לוי-יצחק מברדיצ'וב)

 אחרי הטהרה
מצוות סוכה מתקיימת לאחר יום-הכיפורים. אחרי שכל גופו של האדם נטהר מחטא ביום-הכיפורים, ראוי הוא להיכנס אל תוך מחיצות הסוכה.
(חידושי הרי"ם)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע