chiddush logo

נס וטבע החנוכה (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי שמואל, 3/10/2010

 נס וטבע בחג החנוכה

מתוך מעגלי החיים. ניתן לרכוש בטלפון 02-5811133

המהר"ל מפראג נוהג להביע רעיונות עמוקים בשפת המספרים:

המספר 6 - הרי הוא העולם החומרי. לכל עצם מוחשי ישנם ששה צדדים: ימין ושמאל, קדים ואחור, מעלה ומטה.

לכן, למשל, ימי החול הם ששה. ששת הצדדים שיש לכל דבר הם המסגרת החיצונית שלו. למסגרת הזאת ישנו תוכן, והוא המספר 7. המספר 7 הוא עולם הטבע, כאשר יש בו נקודה פנימית שנותנת לו משמעות וקיום. זוהי משמעותה של השבת - הנקודה הפנימית, השביעית, שבתוך ששת ימי המעשה.

מה שמעל הטבע מתבטא במספר שמונה. לכן מתן תורה הוא ביום שבא לאחר תום שבעה שבועות ושמחת תורה חל ביום השמיני של חג הסוכות, וברית מילה ביום השמיני.

 

שתי מצוות קשורות בקשר עמוק למספר 8: חנוכה - שמונה נרות בשמונה ימים. וברית המילה - ביום השמיני. ישנו גם קשר היסטורי ביניהם: היוונים אסרו את ברית המילה, ונצחונם של המכבים איפשר לחזור ולקיימה. שתי המצוות הללו מפגישות אותנו עם מה שמעל לטבע.

 

יון – טבע, עם ישראל – מעל הטבע

 

יוון האלילית העריצה את הטבע. ביוון העתיקה אסור היה לפגוע בחורש הטבעי, מפני שזוהי פגיעה בנחלתה של "ארטמיס", אלת הטבע היוונית. ביוון העתיקה הוקמו בתי גימנסיון, בהם התעמלו הצעירים כשהם ערומים, כדי לבטא את הטבעיות של החיים, וודאי שלא להתבייש בהם.

 

לא זו דרכו של עם ישראל. עם ישראל אינו מתמכר לטבע אלא מבקש להתעלות מעליו ולקדש אותו. בספירת ה 7 הטבעית - יש בכוחה של יוון להתגבר על עם ישראל. (בלשונו של המהר"ל: היכ"ל = 65, בעוד ש-יו"ן = 66 בגימטריה. שני המספרים שייכים לעשירייה השביעית). אם אדם רוצה להיות "טבעי" - עליו לדעת כי גם היצר הרע הוא "טבעי" לצידו של היצר הטוב. והיצר הרע עלול לגבור במעט על הטוב.

ייחודו של עם ישראל היא יכולתו להתחבר אל מה שמעל לטבע האדם, אל ספירת ה 8  הספירה הנשמתית.

ברית המילה נראית כמו חיתוך אכזרי בגופו של האדם. חיתוך המטביע בגוף חותם על-טבעי. "איזהו גיבור? הכובש את יצרו". גם נס חנוכה הוא ההתגברות של עם ישראל על המשיכה הטבעית אל תרבות יוון, ונכונותו לקבל עליו עול מלכות שמים, הבאה אליו ממקום שממעל לו .

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
gnbutk777 (20/11/2010)
זה יפה וכו' אבל.. אני לא מבין, בחונכה כל יום הוא יום בפני עצמו ואילו בברית מילה רק היום השמיני הוא עיקר...
?.?.?.?