chiddush logo

למה נס חנוכה 8 ימים ולא שבעה

נכתב על ידי שמואל, 3/10/2010

קושיית הבית יוסף: למה 8 ימים ולא 7 ימים

 מתוך מעגלי החיים. ניתן לרכוש בטלפון 02-5811133

ידועה קושיית מרן הבית יוסף (סימן תרע.): כיוון שהיה להם פך שמן להדליק בו יום אחד, אם כן נמצא שלא נעשה הנס אלא שבעה ימים, ואם כן מדוע תקנו חנוכה שמונת ימים?

 

הבית יוסף מביא שלשה טעמים:

א.    שחילקו את השמן לשמינית בכל לילה (והשאירו השאר ללילות הבאים), והמנורה דלקה כל הלילה, לכן הנס התחיל מן יום הראשון.

ב.     מיד שהשתמשו בכל השמן למנורה בלילה בראשונה, הפך התמלא מחדש באותו הלילה.

ג.      מילאו את המנורה בלילה הראשון וכשחזרו למחרת ראו שלמרות שהמנורה דלקה כל הלילה, נשארה בה אותה כמות שמן ששמו בה.

 

תירוצים רבים ניתנו לקושיה זאת, נביא כמה מהם:

א.    ספר אורחות חיים: לפי שביום ראשון היה זכר לחנוכת הבית שבטלו היוונים העבודה במקדש.

ב.     והסבא מקלם מתרץ: דבר שאדם רגיל בו אינו מתפלא ממנו אף שגם הוא נס. עצם העובדה ששמן דולק הוא נס שהרי אף החומץ יכול לדלוק אם הקב"ה היה מצווה על כך, אלא שאנו רגילים בכך ולא מתפעלים, ורק כשדולק יותר מהרגיל אנו מתפעלים.

לכן תיקנו שמונה ימי חנוכה לומר שאף מה שדלק השמן ביום הראשון הוא בכלל הנס.

ג.      ובספר פרי חדש כתב לתרץ: שהרי אף אם לא היה נעשה נס פך השמן, מכל מקום בודאי שהיו מתקנים יום אחד להודות לה' יתברך על עצם הניצחון במלחמה, ואם כן שייך לומר שיום אחד אנו מציינים זכר לניצחון במלחמה, ועוד שבעה ימים אנו מקיימים זכר לנס פך השמן שדלק עוד שבעה ימים.

ד.     ועוד כתב לתרץ: שכשנתנו ביום הראשון מעט שמן במנורה, כבר נתמלא הבזיך ששמים בתוכו את השמן, ואם כן נמצא שנעשה נס גם ביום הראשון.

ה.    החיד"א ליישב: בפשיטות על פי גרסת השאילתות דרב אחאי גאון, שכתב, שלא היה בפך השמן להדליק "אפילו" יום אחד, ולפי זה, אף בלילה הראשון נעשה נס, כיוון שלא היה להם שמן אפילו ללילה אחד.

ו.      בספר בני יששכר: האיר הקב"ה עיני חכמי הדורות למצוא סמך לחנוכה מהתורה, על פי סמיכות פרשת הנרות לפרשת סוכות, והבינו ברוח קודשם שבא ללמד שחנוכה ח' ימים כמו בסוכות.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה