chiddush logo

ליקוט מביאור יש"ר (יצחק שמואל רג'יו) לפרשת בהר

נכתב על ידי אורן מס, 18/5/2016

 

 כה,ב: ושבתה הארץ שבת לה': האם שנת השמיטה באה לאפשר לאדמה לנוח ולהצמיח יותר בשנים שאחר כך? יש"ר: "לשם ה', שלא תכוון שתשבות הארץ אחת לשבע שנים כדי שתוסיף תת כוחה, כמנהג עובדי אדמה, אלא לכבוד ה', שציווה על שביתת השנה השביעית, ולו הארץ ומלואה". מצוות שביתת הארץ נועדה לבטא במעשים את כפיפותנו לה', שלו הארץ ומלואה, ואנו כעבדיו ממלאים את הוראותיו ומצוותיו, ולא כדי לאפשר לאדמה לנוח, וזאת כוונת התורה ב"שבת לה'".

כה,ד: ובשנה השביעית שבת שבתון: מה הכוונה בביטוי 'שבת שבתון'? יש"ר: "דומה לשבת בראשית שאסור בו אפילו מלאכת אוכל נפש, כן בשביעית אסור לעבוד האדמה אפילו מעט, מה שצריך לכלכלת ביתו, שהוא אוכל נפש, אסור, ולפיכך אמר בה 'שבת שבתון', מה שלא נאמר בכל המועדות לבד בשבת". לפי יש"ר התורה מונעת פרשנות מֵקֵלָה לאפשר עבודת אדמה, ובכך לפרוץ את איסור עבודת האדמה בשביעית.

כה,כג: כי גרים ותושבים אתם עמדי: מדוע אנו גרים, הרי אנו כאזרחי הארץ ומבעלי הזכויות עליה? יש"ר: "אף על פי שכנגד שאר העמים 'אזרח הארץ' אתם, עמדי אתם גרים ותושבים, כי לי הארץ, ואתם דומים לגרים שבאו מארץ רחוקה (מצרים), ואדוני הארץ (ה') הרשה אותם להיות תושבים בארצו. וכן הוא באמת, כי האדם דומה בארץ לגר, כי נשמתו ממעל, וירד ממקומו למטה לשבת בארץ".  אכן, אנו אורחים בעולם הזה. נא להתנהג יפה ל'בעל הבית', הרי הוא ה'.

כה,לז-לח: את כספך לא תתן לו בנשך, ובמרבית ... אני ה' אלוהיכם, אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים: מה הקשר בין איסור ריבית ויציאת מצרים? יש"ר: "מצוות ריבית – דעת האדם תתירנו, שמעותיו בטלות, והלווה מתעסק ומרוויח בהן, ולמה לא יהיה יתרון (רווח) גם למלווה? אלא שהוא חוק מחוקי התורה הנעלמים משיקול דעת האדם, שנצטוו בהן ישראל, שהוציא ה' אותם מארץ מצרים באותות ובמופתים, ועל כן צריכין לקבל חוקי אלוהים, ולכן, המודה במצוות ריבית שהיא ישרה, מודה ביציאת מצרים, והכופר במצוות ריבית כאילו כופר ביציאת מצרים". חד וחלק, קשר ישיר. או שאתה עבד ה' ומקיים הוראותיו ומודה באלוהותו, או שאתה כופר בו.

כה,מז: ומך אחיך עמו ונמכר לגר תושב עמך, או לעקר משפחת גר: מהו 'עקר'? יש"ר: "שנעקר יחידי ממשפחתו שהיא בארץ נכריה, ובא אל ארצנו ומסחר (סוחר) בה, ואיננו תושב היושב בארצנו, אלא מעובדי עכו"ם, שאין אנו מניחין לו להיות תושב בשערינו, וכל זמן שהוא בארצנו נמנע מעובדה, וזהו 'משפחת גר', שנעקר ממשפחת גר ...". למדנו בדרך אגב שגוי שרוצה לגור בארץ חייב להתנתק מעבודה זרה.

שבת שלום (מוקדמת), שבת של קיום רצון ה' אף אם לא נבין מדוע רצה כך, שנהיה גרים בנחלת ה', שנזכה לקיים כפשוטה את מצוות איסור ריבית, ושנשלוט בארצנו ביד רמה וברוח התורה,

אורן, בן וכו'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה