chiddush logo

הרב ישראל משקלוב

נכתב על ידי DoarHamikdash, 15/6/2016

 הרב ישראל משקלוב זצ"ל

ה'תק"ל - ט' בסיוון ה'תקצ"ט

 

 רבי ישראל בן שמואל אשכנזי משקלוב בנם של קדושים, נולד למשפחת רבנים בשקלוב שבליטא לפני כמאתיים חמשים שנה, ונמנה על בחירי תלמידי הגר"א. סבו עלה לארץ כחלוץ לפני המחנה אך ר' ישראל נשאר ללמוד יחד עם חברו ר' מנחם מנדל משקלוב וביחד התעלו והפיצו את תורת הגר"א, כאשר ר' ישראל היה אחראי על הבאה לדפוס של ביאור הגר"א לשלחן ערוך.

כעשר שנים לאחר פטירת הגר"א התכנסו כמה מתלמידי הגר"א וביניהם ר 'ישראל, והחליטו לעלות לארץ ישראל, הקבוצה עלתה לארץ והתגוררה בעיקר בטבריה, ר' מנחם מנדל ור' ישראל עברו להתגורר בצפת, כאשר ר' מנחם עמד בראש קהילה פרושית, ואילו ר' ישראל נשלח לגייס תרומות מחוץ לארץ. תוך עמל רב במסע גיוס התרומות הוא הדפיס במניסק את ספרו "תקלין חדתין" על מסכת שקלים. לאחר שלש שנים בנכר, חזר ארצה אך עקב מגפה שפרצה בצפת, עברה משפחתו לירושלים. בזמן זה מתו עליו אשתו שתי בנותיו ושני בניו. במצב קשה זה נדר ר' ישראל לסדר חיבור על סדר זרעים בתלמוד הירושלמי.

כארי יתגבר לאחר המגפה שב ר' ישראל לצפת נשא אשה חדשה והקים משפחה חדשה. בצפת ביסס ר' ישראל את הקהילה תוך שהוא מנסה להגביר את העליה לארץ, לחדש את הסמיכה לסנהדרין, למצוא את עשרת השבטים שיש אצלם חכמים סמוכים שניתן יהיה לחדש את הסמיכה. הרב ישראל חיבר ספר חשוב על הלכות ארץ ישראל לפי שיטת הגר"א הוא ספר "פאת השלחן"  בהקדמתו לספר כתב על הערצתו לגר"א ומסירות נפשו למען ישוב ארץ ישראל. הקהילה בצפת לא האריכה ימים בעקבות רעידת האדמה שפקדה את צפת, ר' ישראל המשיך לגור בירושלים ונפטר בטבריה בט' סיון תקצ"ט (1839).

 

ר' ישראל חי את הגאולה ופעל לקרובה וראה בבין המקדש בפיסגת הגאולה. בהקדמתו לספר "תקלין חדתין" כתב: "ונזכה שיתקבצו כל אחב"י לארה"ק. וכיון שיקובץ נידחי ישראל, מתרוממת קרן צדיקים, וכיון שתתרומם קרן צדיקים, ירושלים נבנית; וכיון שנבנית ירושלים, משיח בן דוד בא ויבנה בית המקדש. גדול יהיה כבוד הבית האחרון, ומלאה כל הארץ דעה, ועלה כבוד ה' לעולם ועד, כן יהי רצון אמן."


הרב אבי כהנא

המכון לכהנים - "נזר הקודש"


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע