chiddush logo

פרשת השבוע - קורח

נכתב על ידי אלון, 27/6/2016

 

"וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם... וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה" (במדבר טז, א-ב)

הגמרא המבקשת לחשוף את סיבת ריבוי המחלוקות בישראל, קובעת (סוטה מז, ב): "משרבו זחוחי הלב - רבו מחלוקת בישראל".

מידת הגאווה וזחיחות הדעת היא היוצרת את עולם המחלוקות. וכך כותב רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן קמא ו, א-ב):

"כִּי צָרִיךְ כָּל אָדָם לְמַעֵט בִּכְבוֹד עַצְמוֹ וּלְהַרְבּוֹת בִּכְבוֹד הַמָּקוֹם כִּי מִי שֶׁרוֹדֵף אַחַר הַכָּבוֹד, אֵינוֹ זוֹכֶה לִכְבוֹד אֱלקִים, אֶלָּא לְכָבוֹד שֶׁל מְלָכִים, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ (מִשְׁלֵי כה): 'כְּבד מְלָכִים חֲקר דָּבָר', וְהַכּל חוֹקְרִים אַחֲרָיו וְשׁוֹאֲלִים: מִי הוּא זֶה וְאֵיזֶהוּ, שֶׁחוֹלְקִים לוֹ כָּבוֹד הַזֶּה, וְחוֹלְקִים עָלָיו, שֶׁאוֹמְרִים שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לַכָּבוֹד הַזֶּה אֲבָל מִי שֶׁבּוֹרֵחַ מִן הַכָּבוֹד, שֶׁמְּמַעֵט בִּכְבוֹד עַצְמוֹ וּמַרְבֶּה בִּכְבוֹד הַמָּקוֹם, אֲזַי הוּא זוֹכֶה לִכְבוֹד אֱלקים, וְאָז אֵין בְּנֵי-אָדָם חוֹקְרִים עַל כְּבוֹדוֹ אִם הוּא רָאוּי אִם לָאו, וְעָלָיו נֶאֱמַר (שָׁם): 'כְּבד אֱלקים הַסְתֵּר דָּבָר', כִּי אָסוּר לַחֲקר עַל הַכָּבוֹד הַזֶּה... וְאִי אֶפְשָׁר לִזְכּוֹת לַכָּבוֹד הַזֶּה, אֶלָּא עַל-יְדֵי תְּשׁוּבָה. וְעִקַּר הַתְּשׁוּבָה כְּשֶׁיִּשְׁמַע בִּזְיוֹנוֹ, יִדֹּם וְיִשְׁתֹּק".

רדיפה אחר כבוד, קובע רבי נחמן, נובעת מאגו, ומרגע זה - זהו הכח המניע את האדם. כאשר האדם פועל מתוך כבוד מלכים, לא האמת היא המבקשת את כבודה - אלא האדם, ועל כן מתעורר רצון בקרב סביבתו לחקור אחר זכותו ואחר התאמתו לאותו כבוד שהוא מבקש לעצמו, וברגע זה נתבע האדם להגן על עצמו, על כבודו.

לעומת זאת, כשאדם מתבטל בפני האמת שאותה הוא מבקש להביא, והוא נקי מפניות המניעות בני אדם לרצות להגן על דעותיהם, כגון: כבוד, הרצון לזכות ולנצח בהתדיינות, התהילה המוענקת למי שהוכיח את צדקת דבריו - כשהוא נקי מכל אלו, הרי שלא כבוד מלכים בשר ודם הוא המפעם בו, כי אם כבוד אלוקים, הבא לעולם בדמותה של אמת שאיננה מאיימת על איש, ועל כן היא ניכרת ומתקבלת על לב כל.

רבי נחמן נותן לנו עצה כיצד לזכות בכבוד אלוקים - "ְשֶׁיִּשְׁמַע בִּזְיוֹנוֹ, יִדֹּם וְיִשְׁתֹּק".

רבי נחמן עושה מהפכה בהדרכתו אל האדם המותקף שהכל חולקים עליו: 'אל תירה לכל הכיוונים', 'אל תתקיף בחזרה', 'אל תנסה להוכיח את טעותם' - פשוט תשתוק! בשתיקה יש בחינה של ביטול זחיחות הלב, זוהי תנועה המנוגדת לאינסטינקט הקיים באדם המותקף המבקש מיד להתקיף בחזרה, ומשעה ששמע בזיונו וישתוק, הוא מסוגל להתבונן על הסוגיה, על המחלוקת, באופן נקי וטהור, ואזי ראוי הוא לשוב אל המחלוקת ולעשות בה שלום.

הסר מעליך את הגאווה, מבקש רבי נחמן. פְּשֹט את כבוד המלכים ולבש כבוד אלוקים, קבל את הזמנת החולקים עליך להתבוננות פנימית ובדוק מה יש אצלך לזכך, לתקן ולרומם, ואזי תסור המחלוקת מן העולם. המחלוקת בתפיסתו של רבי נחמן הופכת לאתגר - המזככת ומטהרת ומאפשרת לאדם להשתחרר מן הגאווה.

הרב איתמר אלדר, מתוך האתר בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון: http://etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע