chiddush logo

פנינה יומית... יח תמוז

נכתב על ידי שניאור, 24/7/2016

 

יום שישי ט"ז תמוז - אה"ק: פינחס

 

מיתה רוחנית באה כאשר "האב" אינו נזכר!

בסדר ירושת הקרובים שבבפרשתנו כתוב "איש כי ימות ובן אין לו והעברתם את נחלתו לבתו . . לאחיו . . לאחי אביו . . לשארו הקרוב אליו" (כז, ח ואילך). והקשה הרמב"ן, מהו הטעם לזה שבין הקרובים היורשים לא הזכיר הכתוב את האב, שהרי גם האב יורש את בנו המת, ותירץ על פי דרכו.

ויש לבאר זה בדרך הפנימיות:

 ענין המיתה ברוחניות הוא מי שאינו מקיים את התורה והמצוות כדרוש, וכמאמר חז"ל "רשעים – שבחייהם קרויין מתים" (ברכות יח, ב), וגם מי שאינו רשע, אלא שנפל וירד ממדריגתו, גם עליו כתוב בזוהר הקדוש "מאן דנחית מדרגא . . קארי בי' מיתה [מי שירד מדריגה קוראים עליו "מיתה"]" (זח"ג קלה, ב).

והנה מבואר בספר תניא קדישא (פי"ט) שהטעם לזה שיש ביכולת בן ישראל לעבור על רצון הקב"ה, הוא כי האמונה בה' היא "בבחינת שינה" אצל האדם, כי באם הי' זוכר שעל ידי העבירה הרי הוא נפרד מ"יחודו ואחדותו ית'", לא הי' עובר ח"ו בשום אופן (ע"ש אריכות הביאור בזה).

ועל פי זה יש לבאר מה שלא נזכר האב בפ' נחלות, דבזה מרומז דענין המיתה ברוחניות באה עי"ז שחסר זכרון האב – אבינו שבשמים, כי באם הי' האדם "זוכר" את אביו, לא הי' "מת" ר"ל, ולא הי' נופל ממדריגתו כלל, אלא הי' נשאר "בחיים", ובדביקות תמידית לאבינו שבשמים.

(ע"פ לקוטי שיחות חי"ז עמ' 297 ואילך)

 

חו"ל: בלק

 

מתי אין להתווכח?

בסוף פרשתנו מסופר על מעשה זמרי וקנאות פנחס. ובנוגע לזה כתוב "והנה איש מבני ישראל בא ויקרא אל אחיו את המדינית לעיני משה" (כה, ו), ופירש רש"י "אמרו לו, משה, זו אסורה או מותרת, אם תאמר אסורה, בת יתרו מי התירה לך".

והנה, על שאלה זו "בת יתרו מי התירה לך" לא מצינו שענה משה כלום, וגם פנחס, לא נכנס לשקו"ט עם זמרי, אלא קינא את קנאת ה', והרגו.

ומזה יש ללמוד בעבודת האדם לקונו:

כאשר מישהו שואל שאלה, יש לעיין היטב בכוונתו של השואל, שאם כוונתו לשם שמים, אזי אפילו ל"כסיל" יש לענות, כמ"ש "ענה כסיל כאולתו" (משלי כו, ה). אך אם כוונת השואל אינה לשם שמים, הרי אפילו אם שואל בדברי תורה, מ"מ אם כוונתו בזה היא להתיר מה שאסרה תורה, אזי יש לקיים את הכתוב "אל תען כסיל כאולתו" (משלי שם, ד).

כי עם המנגד לתורה אין ליכנס בוויכוחים, אלא יש לנצחו עם תוקף שלמעלה מטעם ודעת.

וכן הוא הדרך בו יש להתנהג אם היצר הרע שבכל אחד ואחד, שנקרא "מלך זקן וכסיל" (קהלת ד, יג. קה"ר שם. זהר ר"פ וישב), שכאשר בא היצר הרע לבלבל את האדם מתורה ועבודה אין ליכנס אתו לוויכוחים, אלא יש להתנהג בתוקף ולקיים מאמר חז"ל "משכהו לבית המדרש" (סוכה נב, רע"ב. קידושין ל, ב).

(ע"פ לקוטי שיחות חי"ח עמ' 291)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע