chiddush logo

רבי נחמן - לְהַעֲצִים אֶת עֵינָיו

נכתב על ידי אלון, 25/7/2016

 

"לְפִיכָך כְּשֶׁקּוֹרִין פָּסוּק רִאשׁוֹן שֶׁל קְרִיאַת שְׁמַע צָרִיך לְהַעֲצִים אֶת עֵינָיו... כִּי תִּקּוּן שֶׁל הִרְהוּרֵי זְנוּת שֶׁבָּא לָאָדָם, שֶׁיּאמַר שְׁמַע (שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד) וּבָרוּך שֵׁם (ברוך, שם כבוד מלכותו, לעולם ועד)... זֶה כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ לָאָדָם הִרְהוּר בְּאַקְרַאי בְּעַלְמָא אֲזַי דַּי לוֹ בַּאֲמִירַת שְׁנֵי פְּסוּקִים הַנַּ''ל, אֲבָל אִם הוּא, חַס וְשָׁלוֹם, רָגִיל בְּהִרְהוּר שֶׁל הַתַּאֲוָה הַכְּלָלִיּוּת, רַחֲמָנָא לִצְלָן, וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהַפְרִיד מִמֶּנָּה, אֲזַי צָרִיך גַּם כֵּן לְהוֹרִיד דְּמָעוֹת בִּשְׁעַת קַבָּלַת מַלְכוּת שָׁמַיִם... שֶׁהַדְּמָעוֹת הֵם מִמּוֹתְרוֹת הַמָּרָה שְׁחוֹרָה".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א, תורה לו, ג-ד)

כאשר האדם שקוע בהרהורי זנות, מצב זה מבטא שהאדם נמצא בבלבול, וקיימת הסכנה שהיצר ישלוט באדם. אופן התיקון למצב זה הוא קבלת עול מלכות שמים, המתבטא על ידי קריאת שמע ישראל.

קלקול היצר של התאווה המינית קורה כאשר האדם לא נאמן לסביבתו ומנצל את הזולת לצרכיו. קבלת עול מלכות שמים, היא החלטה פנימית של נאמנות, נכונות לדעת שאין אנו לבד, אלא אנו קשורים לבורא. עצימת העיניים בזמן קריאת שמע מתפרשת כאן כהסתלקות ממבט של העולם הזה, מבט המאופיין כחומרני וחמדני.

קבלת עול מלכות שמים ועצימת העיניים מגמתה לגרום לאדם לצאת מהסיטואציה הנוכחית שבה הוא נמצא, סיטואציה שבה האדם מנצל את הזולת לצרכיו, ולפתוח אותו למקום אחר של קרבה, אחדות ונאמנות.

עצתו של רבי נחמן בקבלת עול מלכות שמים היא להרהורים שבאים לאדם באקראי - "כְּשֶׁיֵּשׁ לוֹ לָאָדָם הִרְהוּר בְּאַקְרַאי". אך כאשר האדם רגיל בהרהורים - "אֲבָל אִם הוּא, חַס וְשָׁלוֹם, רָגִיל בְּהִרְהוּר שֶׁל הַתַּאֲוָה הַכְּלָלִיּוּת, רַחֲמָנָא לִצְלָן, וְאֵינוֹ יָכוֹל לְהַפְרִיד מִמֶּנָּה", עצתו של רבי נחמן היא להוריד דמעות בשעת קבלת עול מלכות שמים - "אֲזַי צָרִיך גַּם כֵּן לְהוֹרִיד דְּמָעוֹת בִּשְׁעַת קַבָּלַת מַלְכוּת שָׁמַיִם".

הבכי והצער של האדם על עצמו ועל מצבו מבטאים את תהליך ההיטהרות של האדם באמצעות מרירות הנפש, ומטהרים אותו ומפנים אותו להתחלה חדשה.

הרב שג"ר זצ"ל (הרב שמעון גרשון רוזנברג), מתוך הספר "שיעורים על ליקוטי מוהר"ן - חלק ב"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע