chiddush logo

ט' באב

נכתב על ידי אלון, 9/8/2016

 

כידוע, חרב הבית הראשון בגלל שלוש העברות החמורות בתורה: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים, ואילו הבית השני חרב בשל שנאת חינם. הגמרא (מסכת יומא ט, ב) מוסיפה ומפרשת: "ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלוש עברות: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים".

יש עוד לומר, כי חטא שנאת חינם לא רק שקול כנגד שלושת החטאים החמורים, אלא אף חמור מהן, כיוון שבעקבות חורבן הבית הראשון גלינו שבעים שנה, ואילו בעקבות חורבן הבית השני ארכה הגלות, ועדיין לא נגאלנו.

כתיקון לחטא שנאת חינם, עלינו להתעורר באהבת חינם: "ואם נחרבנו ונחרב העולם עמנו על ידי שנאת חינם, נשוב להיבנות והעולם עמנו יבנה על ידי אהבת חינם" (הרב קוק זצ"ל, אורות הקודש ג).

מהי אהבת חינם? האהבה, עיקרה הוא בלב. אולם כיוון שהלב רחוק מן האדם, עד שאין לו יכולת לשלוט עליו ולכוונו, עיקר ביטויה של האהבה מתרחש במקום שיש לאדם שליטה רבה יותר- בפיו.

כך פוסק הרמב"ם במצוות אהבת ישראל: "מצווה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו שנאמר 'ואהבת לרעך כמוך', לפיכך צריך לספר בשבחו" (משנה תורה, הלכות דעות ו, ג). ההתפרטות של מצוות אהבת הריע מתבטאת בפיו של האדם, המספר בשבח רעהו. לכן, כאשר אדם מדבר טוב על חברו, בכך הוא מקיים מצוות עשה מדאורייתא של "ואהבת לרעך כמוך".

יחד עם זאת יש לומר, שכשם שהדיבור יכול לשמש כביטוי של אהבה, כך גם להפך- בדיבור לשון הרע יכול הדיבור לשמש כביטוי לשנאת חינם. חז"ל משווים בין חומרת שלוש העבירות שבגללן חרב הבית הראשון לחטא לשון הרע, השווה כנגד כולן: "תנא דבי רבי ישמעאל: כל המספר לשון הרע מגדיל עונות כנגד שלש עבירות - עבודת כוכבים וגילוי עריות ושפיכות דמים" (ערכין טו, ב).

אם כן, עיקר התיקון לחטא שנאת חינם צריך להיעשות באמצעות כוח הדיבור. כל הגאולה תלויה בהגברת האהבה בין אדם לחברו, ובביטויה המילולי - ביכולת שלנו לדבר בשבח חברנו. על זו הדרך היה אומר הרצי"ה, שלא לחינם שלח לנו הקב"ה את "החפץ-חיים" דווקא בדורנו, זאת על מנת להכין את עם ישראל לקראת הגאולה, שיוכלו להתחזק בהלכות לשון הרע שכמעט ולא נודעו עד ימיו, ולתקן את דיבורם.

"ואמר רב חסדא אמר מר עוקבא: כל המספר לשון הרע אמר הקב''ה - אין אני והוא יכולין לדור בעולם" (ערכין טו, ב).

                              

הרב יהושע שפירא, מתוך האתר: "ישיבת ההסדר רמת גן" - www.yrg.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע