chiddush logo

גאולה ותשובה לר"י

נכתב על ידי יניב, 23/8/2016

 'ר' אליעזר אומר: אם ישראל עושין תשובה נגאלין, ואם לאו אין נגאלין. אמר ליה רבי יהושע: אם אין עושין תשובה אין נגאלין? אלא הקב"ה מעמיד להן מלך שגזרותיו קשות כהמן וישראל עושין תשובה ומחזירן למוטב. תניא אידך: ר' אליעזר אומר: אם ישראל עושין תשובה נגאלין, שנאמר (ירמיהו ג, יד) "שובו בנים שובבים ארפא משובותיכם", אמר לו רבי יהושע: והלא כבר נאמר (ישעיהו נב, ג) "חנם נמכרתם ולא בכסף תגאלו" חנם נמכרתם בעבודת כוכבים, ולא בכסף תגאלו לא בתשובה ומעשים טובים' וכו' (סנהדרין צז,ב). בפשטות יש מחלוקת בין הברייתות מה דעת ר"י (אם יעמיד מלך ויחזרו בתשובה או שלא צריך תשובה כלל). והנה ביר' (תענית א,א) מובא: 'רבי ליעזר אומר: אם אין ישראל עושין תשובה אין נגאלין לעולם, שנאמר (ישעיהו ל) "בשובה ונחת תושעון". אמר לו רבי יהושע: וכי אם יעמדו ישראל ולא יעשו תשובה אינן נגאלין לעולם? אמר לו ר"א: הקב"ה מעמיד עליהן מלך קשה כהמן ומיד הן עושין תשובה והן נגאלין' וכו'. יוצא שהנוסח דומה לברייתא הראשונה, אבל בעצם ר"א הוא שעונה שיעמוד מלך אכזר, שזהו כברייתא השניה. מרן גדול הדור הרה"ג חיים דרוקמן שליט"א הביא (ב'קמעא קמעא'-'גאולה ותשובה') את הרב אלקלעי שהתשובה של ר"י הכוונה לחזרה לא"י, ומימלא ע"פ זה הסביר מרן הרב דרוקמן שליט"א שהיר' לא סותר לבבלי, שהבבלי זהו תשובה לא"י ולזה ר"י מודה שצריך, וביר' זה תשובה רגילה שלר"י אין צריך לגאולה. ע"פ דברי מרן הרב דרוקמן שליט"א אפשר להבין שבבלי מופיע 'וישראל עושין תשובה ומחזירן למוטב', וביר' רק מופיע 'ומיד הן עושין תשובה והן נגאלין', שבבבלי לר"י התשובה היא לא"י, ולכן 'עושין תשובה' זו לא"י, ואז בעקבות מעשיהן לא"י, ה' 'ומחזירן למוטב' בתשובה גמורה ממש. אבל תחילת הגאולה לא תלויה בתשובה אלא בביאה לא"י. וביר' מדבר לר"א בתשובה שלמה ממש, ולכן 'ומיד הן עושין תשובה' שמיד יש תשובה גמורה (ולא שני שלבים כמו שהעמיד ר"י בבבלי) 'והן ניגאלין' בכך, בתשובה זו.

ואולי אפשר לומר שלר"י אין צריך תשובה כלל, כמו שמובא ביר', שר"א הוא שאמר שצריך תשובה, ולכן יעמיד מלך אכזר. ומה שנאמר בברייתא הראשונה זהו דברי ר"א, ש'אלא' היה ר"ת של 'אמר לו רבי אליעזר' (בלי ר') ובטעות נימחק הר"ת. או שבמקור היה רשום עם ר', 'אר"א' ותיקנו ל-ל' כדי שיהיה מובן, אבל בעצם זהו ר"ת של 'אמר רבי אליעזר'.או שהגרשיים התחברו ל-ר וכך ניראה כ-ל והעתיקו ל-ל במקום ר עם מקף. או שר"י מתקן לר"א, שלא יאמר שאין גאולה כלל (ללא תשובה), אלא ה' יגרום להם תשובה. שאמר זאת לר"א אבל הוא עצמו לא סובר כך.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע