chiddush logo

איך שרה נרפאה מעקרות, ומדוע אברהם נבחר להיות אבי האומה?

נכתב על ידי ilan sendowski, 18/9/2016

התורה לא מסבירה איך שרה נרפאה, ולמה אברהם נבחר. להבדיל מנח שהיה: "אִישׁ צַדִּיק תָּמִים" (בראשית ו ט) אשר התהלך לפני אדוני, אלוהים דרש מאברהם: "הִתְהַלֵּךְלְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים" (בראשית יז א), בעתיד, כלומר אברם עוד לא היה תמים.

ניתן לראות בכתוב מספר עובדות בקשר לעקרותה של שרה:

1 - שרה היתה עקרה עד גיל 89.[1]
2 - נאמר על
שרה: "וַתְּהִי שָׂרַי עֲקָרָה, אֵין לָהּ וָלָד" (בראשית יא ל), כלומר היא אפילו לא נכנסה להריון והפילה.
3 - עורך התורה מביע את דעתו (ללא הוכחה) שלשרה חדל, או אף פעם לא היה מחזור סדיר (בראשית יח יא).
4 - נאמר שלאחר שאלוהים ריפא את כל הנשים בבית אבימלך (בראשית כ יז) גם שרה נכנסה להריון (בראשית כא ב) הן גם היא היתה אישה בבית אבימלך זמן מה.
5 - נאמר ששרה הניקה בנים, ברבים, ולא רק בן אחד ככתוב: "הֵינִיקָה בָנִים שָׂרָה" (בראשית כא ז), וחז"ל מסבירים שכדי להוכיח ששרה לא הביאה אסופי מהשוק, שרה הניקה את התינוקות של המבקרים, כדי להראות שהיא היתה בהריון.

היפוקרטס, יווני שחי במאה החמישית לפני הספירה, מתאר תרופה לעקרות מזרעי שיח Vitex Anguis Castus, הצמח הזה ידוע גם בשמו העממי, כצמח צניעות: Chaste berry.

אפשרי שהיוונים, כולל הפלשתים בגרר בתקופת אברהם, גם הם השתמשו בתרופה הזאת לעקרות. חז"ל נתנו לצמח הזה את שמו העברי "שיח אברהם" כרמז שזה הצמח שריפא את שרה.

רופאים מסבירים תופעה, שאישה עם הורמון הנקה גבוה (פרולקטין) לא יכולה להכנס להריון, והזרעים של שיח אברהם מדכאים את הורמון ההנקה ומאפשרים כניסה להריון. בנוסף, הזרעים האלה גם גורמים 'לגופיף הצהוב' (Corpus Luteum) להפריש הורמונים שמכינים את הרחם לקלוט את הביצית המופרית.[2] ניתן לחשוב שכאשר הורמון ההנקה גבוה, המחזור הוא לא סדיר ותקופות ארוכות אין מחזור, ומספר הבייציות ברחם נשאר גבוה יותר גם בגיל מבוגר

קיימת אפשרות, שלשרה היה הורמון הנקה גבוה, היא לא נכנסה להריון, המחזור שלה לא היה סדיר, בגרר אלוהים גרם שיתנו לה לאכול תרופה עשויה מזרעי שיח אברהם, הורמון ההנקה ירד, הרחם היה מוכן לקלוט את הביצית, ושרה נכנסה להריון. ולכן, לאחר הלידה, כאשר הורמון ההנקה חזר להיות פעיל, לשרה היה יותר מדי חלב, והיא היתה צריכה להניק ילדים נוספים. לאחר לידת יצחק, שרה לא לקחה את התרופה הזאת והיא לא נכנסה להריון נוסף.

לאלוהים היה חשוב שאברהם יהיה מוכן לגדל בן אחד בלבד, ויצליח מאוד בגידולו. לכן אלוהים עיכב את לידתו של בנו של אברהם משרה, הוציא את אברהם ממשפחתו ותרבות האלילים בחרן, נתן לו זמן להתעשר וללמוד נסיון חיים, נתן לו את ישמעאל כילד לתרגול, ורק אז אברהם היה מוכן לקבל את יצחק.[3]

כדי לבצע כל זאת, אשתו של אברהם, שרה, היתה צריכה להיות עקרה בגלל בעיה מסוימת, כך שבגיל מבוגר יהיה לה עדיין ביציות, ובעזרת תרופה מקומית בכנען[4] היא תוכל להכנס להריון. מכאן נראה שאברהם נבחר להיות אבי האומה בגלל שרה, והבעיה הרפואית שלה, ובזכות הכבוד, האהבה והנאמנות שלו לשרה. סביר שאלוהים הבין את אופיו של אברהם, והבין שאברהם יתן גם לו כבוד, אהבה ונאמנות. 
[1] חשבון הגילים בסיפור שרה נראה מוגזם כדי להגדיל את הנס.
[2] http://www.baraherbs.co.il/index.php/vitex-agnus-castus.html
[3] היה יפה אם היה אפשר היה להוכיח שהתרופה הזאת גם מגדילה את הסיכויים שהנולד יהיה בן.
[4] אפשרי שזאת הסיבה שאלוהים הוביל את אברהם לכנען, כי שם התרופה הזאת היתה נפוצה בין הפלשתים שהיו ממוצא יווני.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2014 מגילת אסתר   מגילת ההיפוכים                         AMAZON   אופיר ביכורים   ע-ברית   
2019 מכל אבותי השכלתי - חידושים בסיפורי האבות    AMAZON   
אופיר ביכורים   מנדלי     
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON 
  סטימצקי           מנדלי

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע