chiddush logo

פרשת השבוע - נצבים

נכתב על ידי אלון, 27/9/2016

 

"אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לפני ה' אלוקיכם" (דברים כט, ט)

חז"ל תיקנו שקודם ראש השנה יקראו ישראל את פרשת "נצבים", וזאת למה? מה מיוחד בפרשה זו אשר מכינה את הכלל והפרט לקראת ימי הדין הקרבים ובאים?

התורה אומרת: "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לפני ה' אלוקיכם", זוהי עמידה לפני מלכו של עולם בגדר של דין, וכיצד יכול האדם שבמשך השנה נפל ונכשל – לעמוד בדין לפני ה'? על כך עונה התורה: "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם..." - רק העמידה של כולנו כאיש אחד לפני שופט כל הארץ יכולה להוציא אותנו זכאים בדין.

בכל שבת בבוקר אנו אומרים מתוך התפילה של שחרית: "בְּפִי יְשָׁרִים תִּתְרוֹמָם, וּבְשִׂפְתֵי צַדִּיקִים תִּתְבָּרַךְ, וּבִלְשׁוֹן חֲסִידִים תִּתְקַדָּשׁ, וּבְקֶרֶב קְדוֹשִׁים תִּתְהַלָּל, וּבְמַקְהֲלוֹת רִבְבוֹת עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל - בְּרִנָּה יִתְפָּאֵר שִׁמְךָ".

האדמו"ר רבי ישראל מרוז'ין היה אומר על תפילה זו, יהודי מתפלל לפני הקב"ה ואומר:

"בּפִי יְשָׁרִים תִּתְרוֹמָם" - ושואלים אותו: מה לך אצל "הישרים", וכי ישר אתה?

"וּבְשִׂפְתֵי צַדִּיקִים תִּתְבָּרַךְ" – ושואלים אותו: מה לך אצל "הצדיקים", וכי צדיק אתה?

"וּבִלְשׁוֹן חֲסִידִים תִּתְקַדָּשׁ" – ושואלים אותו: מה לך אצל "החסידים", וכי חסיד אתה?    

"וּבְקֶרֶב קְדוֹשִׁים תִּתְהַלָּל" – ושואלים אותו: מה לך אצל "הקדושים", וכי קדוש אתה?

וכיוון שממשיך ואומר: "וּבְמַקְהֲלוֹת רִבְבוֹת עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל - בְּרִנָּה יִתְפָּאֵר שִׁמְךָ" – מיד בת קול מכרזת ואומרת: הרם קולך בני, הרם, כך נאה לך וכך יאה לך! הקב"ה אוהב וחפץ: "בְמַקְהֲלוֹת רִבְבוֹת עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל" – כאשר כל עם ישראל כלולים ביחד!

נאמר בתנא דבי אליהו (פרק כח): "כך אמר להם הקב"ה לישראל, בני אהובי כלום חסרתי דבר שאבקש מכם (כלומר, הייתכן שאני צריך לעבודתכם, הרי אני שלם בתכלית השלימות)? ומה אני מבקש מכם, אלא שתהיו אוהבים זה את זה, ותהיו מכבדים זה את זה, ותהיו יראים זה מזה".

נמצא שעיקר רצון ה' לראות את בניו אוהבים זה לזה.

פעם שיחקו נכדיו של רבי אברהם גניחובסקי זצ"ל במשחק דוקים. כל אחד מהם ניסה בתורו לשלוף כמה שיותר קיסמים דקיקים מתוך הערמה מבלי שהוצאת האחד תגרום להזזת השני. התבונן בהם רבי אברהם והתפעל בקול, מוסר השכל גדול ניתן ללמוד ממשחק זה:

גם כאשר נמצאים אנשים רבים ביחד ולכולם צפוף ולא נעים, כשמתאמצים ומתרכזים אפשר ע"י רצון טוב להסתדר ולצאת מהסבך בלי לפגוע בשני. ומי שמצליח בכך הוא המנצח הגדול של החיים!

הרב בן ציון אלגזי שליט"א, מתוך האתר "ישיבת כרם ביבנה" -  https://www.kby.org/hebrew/

מתוך הספר: "אור ההלכה – הלכות מועדים" –  הרב דוד כהן שליט"א, מתוך הספר: "שבת ומועד – בחצרות צדיקים" –  ר' שמחה רז, הרב יצחק עייני

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע