chiddush logo

פנינה יומית

נכתב על ידי שניאור, 17/1/2017

 

יום שלישי י"ט טבת - שמות

 

מדוע נקרא רשע רק בהרמת יד?

בפרשתנו כתוב, שכאשר ראה משה את דתן ואבירם רבים זה עם זה "ויאמר לרשע למה תכה רעך" (ב, יג). ופירש רש"י: "למה תכה – אע"פ שלא הכהו נקרא רשע בהרמת יד".

ולכאורה צריך ביאור, מדוע נקרא רשע "אף-על-פי שלא הכהו"?

ויש לומר הביאור בזה:

תכלית בריאתו של האדם היא "לשמש את קונו" (משנה וברייתא סוף קידושין). ומובן, שלכל אבר ואבר שבאדם יש את התכלית שלשמה נברא.

ידו של האדם נועדה לנתינה. למשל, "יד המחלקת צדקה" (תניא פכ"ג – כח, ב), והיינו, שזהו עיקר תכלית בריאת היד - להשתמש בה לנתינה. ולכן כאשר האדם "מגבי' ידו על חבירו", ותמורת השימוש ביד לתכלית בריאתה, להיטיב לחבירו, הרי הוא משתמש בה למטרה הפכית, להכות את חבירו, יש בזה חטא חמור בין אדם למקום, כי הרי הוא מהפך את תפקיד בריאתה של היד מהקצה אל הקצה, כנ"ל.

וזהו מה שמיד ש"אע"פ שלא הכהו נקרא רשע בהרמת יד", כי חטא זה כלפי הקב"ה, מתחיל תיכף בהגבהת היד על חבירו, גם קודם הפגיעה בחבירו, כי כבר בהגבהה זו הרי הוא משתמש בידו למטרה הנוגדת את תכלית כוונת בריאת היד ע"י הקב"ה.

(ע"פ לקוטי שיחות חל״א עמ׳ 5 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע