chiddush logo

מהתגלות בסנה לגאולה לפרשת שמות

נכתב על ידי izik28, 27/1/2017

 היכל-יהודה", לזכר קהילת ׂשלוניקי

  מהתגלות בסנה לגאולה  - [פורסם בעלון" קול מהיכל  בכ טבת התשס"ו]
---------------------------------------------------------------------------------------
"וירא אליו מלאך ה' בלבת אש מתוך הסנה. וירא והנה הסנה בוער באש והסנה איינו אכל,
ויאמר משה אסורה נא ואראה את המראה הגדול הזה מדוע לא יבער הסנה? )שמות ג,ב(
 נשאלת השאלה מה המשמעות של הסנה הבוער באש ואיננו אכל? המתבונן בתיאור התורה
להתגלות הסנה מגלה שמשה אינו פונה למלאך קודם לחזיון.
 לאחר התגלות מלאך ה' למשה בסנה איננו רואים תשומת לב של משה למלאך "ולא היה מבקש
ליטול ממלאכתו". רק לאחר שמשה רואה את נס שריפת הסנה הוא מתקרב לראות את הפלא.
שאל גוי אחד את ר' יהודה בן קרחה "מפני מה ראה הקב"ה לדבר עם משה מתוך הסנה? שיכל
לדבר איתו מתוך חרוב או שיקמה". אמרו לו "ללמדך שאין מקום פנוי ללא שכינה" אפילו סנה.
אמר ר' אלעזר: "מה הסנה שפל מכל האילנות שבעולם, כך ישראל היו שפלים במצרים. לפיכך
ניגלה אליהם הקב"ה מתוך הסנה שהיה הקב"ה מצטער בצערם של ישראל לכן דיבר עם משה
מתוך קוצי הסנה. שכשם שהסנה קשה מכל האילנות שבעולם שכל ציפור שנכנסת לתוכו לא
יוצאת בשלום אלא נחתכת אברים אברים, כך שיעבוד מצרים קשה לפני המקום מכל השיעבודים
שבעולם".
כנאמר "ויעבידו מצרים את ישראל בפרך... וימררו את חייהם בעבודה קשה..." )שמות א- יג(.
מהו בפרך?
 שהיו נותנים המצרים עבודת איש לאישה ועבודת האישה לאיש. שכידוע נמשלו מצרים למרור,
ללמדך "מה מרור שתחילתו רך וסופו קשה, כך שיעבוד מצרים תחילתו רך וסופו קשה".
 את קשיי השעבוד וייאוש ישראל אפשר ללמוד ממעשה עמרם אבי משה, שאמר פרעה "כל הבן
הילוד היאורה תשליכוהו". אמר עמרם, לשווא אנו עמלים, עמד וגרש את אישתו, עמדו כולם
וגרשו את נשותיהם.
אמרה לו בתו: אבא, קשה גזרתך יותר מגזרת פרעה, שפרעה לא גזר אלא על הזכרים ואתה על
הזכרים ועל הנקבות, פרעה לא גזר אלא בעולם הזה ואתה גם לעולם הבא, פרעה רשע, גזרתו ספק
מתקיימת, ואתה צדיק, גזרתך בוודאי מתקיימת. עמד והחזיר את אשתו, עמדו כולם והחזירו את
נשותיהם".
 שמטרת המצרים היתה לכלות את ישראל מבחינה קיומית ורוחנית ולגזול את חרותם כנאמר
"אין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה".
 שלא רצו המצרים שישאר לישראל זמן פנוי לעבודת ה' מה שהוסיף, להכבדת העבודה על ישראל
שזוהי למעשה עבודת הפרך, עבודה שאין לה קיצבה אלא שתהה מחשבתו להעבידו, בלבד שלא
יתבטל, ולמרות הכל "כאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ".
 למרות כל קשיי השיעבוד לא שינו ישראל את שמם ולא את שפתם, וגמלו חסדים זה עם זה,
ושמרו שבת, ומלו את בניהם, ולא דיברו לשון הרע, ולא היה בהם פרוץ ערווה ואודות לכך ולאותן
נשים צדקניות נגאלו".
 עד שלא ראה משה את התגלות הסנה היו ישראל בתקופה של הסתר פנים, "הסנה בוער ואיננו
אכל", שהיה מחשב משה בלבו ואומר "שמא יכלו מצרים את ישראל?" לפיכך הראהו הקב"ה אש
בוערת וסנה ואמר לו: כשם שהסנה בוער באש ולא אכל כך המצרים לא יכולים לכלות את ישראל
)שמות רבה( ומאותו רגע החל שלב גאולת ישראל.
 דבר זה בא ללמדנו שגם בתקופות של קושי והסתר פנים אין מקום פנוי ללא שכינת הקב"ה.
 ולכן עלינו לזכור בכל יום את יציאת ישראל ממצרים שהיא מצוות עשה מהתורה. שמטרת
מצרים היתה כאמור להשכיח את תורת ישראל ולכן באה גאולת מצרים שנקשרה לענין הסנה,
מה הסנה גדל על מים כך ישראל גדלים אלא בזכות התורה כנאמר: "הווי כל צמא הולך למים"
)ישעיה נ"ה(
מי יתן שנצא לחרות האמיתית בכוח תורתנו הקדושה!
לעילוי נשמת הסבתא, גרציה בת מרים ז"ל.
נפטרה כו טבת  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע