chiddush logo

בלקט מביאור שד"ל לתורה - פרשת בא

נכתב על ידי אורן מס, 3/2/2017

 לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת בא


יא,כא: וימש חושך: מה כוונה ב'וימש'? שד"ל: "משורש משש .. עד שימששו בחושך כאשר ימשש העיוור", כלומר לא שהחושך היה עבה עד כדי יכולת למשש ולחוש אותו, אלא שהחושך הצריך כל אדם למשש את דרכו, כעיוור.


יב,ב: ראש חודשים, ראשון הוא לכם לחדשי השנה: ראש השנה הוא בתשרי או בניסן? שד"ל: "תחילת השנה כבר הייתה אצלם בתשרי וכן נשארה אחר כך, שנאמר 'וחג האסיף בצאת השנה' ... וזה (קביעת ניסן כראש השנה) אמנם לזכר גאולתם ממצרים. ודבר זה לא ציווה (ה') אותם שיאמרו לישראל, אלא הודיע למשה ואהרן כי בחודש ההוא יגאלו, ואמר להם שאחרי צאתם מבית עבדים יעשו זֵכֶר לחודש גאולתם על ידי שיקראוהו 'החודש הראשון'". אם הבנתי נכון, כוונת שד"ל היא שמשה ואהרן צוו להנחיל לעם את החשיבות העליונה במעלה (חודש ראשון בחשיבותו, ולא ראשון בסדר השנה) של זיכרון יציאת מצרים.


יג,טז: ולטוטפות בין עיניך: מהו 'טוטפות'? שד"ל: "משורש טוף, ומשפטו (כוונתו) טפטפות, כמו 'בבל' שמשפטו 'בלבל', ושורש טוף מורה בלשון ערבי 'סיבוב', ונקרא טוטפות עדי (בגלל) המקיף, הן בראש והן ביד". טוטפות = מקיף בסיבוב מעניין, סוף סוף ראיתי הסבר לשוני למילה זאת.

שבת שלום, שבת של ראייה ברורה את מציאוןת ה', גם בחושך, חשיבות זיכרון יציאת מצרים ושנהיה מוקפים במצוות, ונזכור את למד הא הגיבורים, אורן, בן וכו'.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה