chiddush logo

דבר תורה לפורים

28/2/2017

 בס"ד

דבר תורה לפורים

כתוב בשולחן ערוך (תרצה סב'):

"חיב אדם לבוסמי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי. "

לעומת זאתישנה גם חובה ביום להצהיר "ברוך מרדכי וארור המן" (ש"ע תר"ץ ט"ז).

למה יש חיוב לשתות יין בפוריםולמה אנחנו מעוניינים להגיע למצב "עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי"ועם זאתאם אנחנו מעוניינים במצב הזהלמה יש להצהיר "ברוך מרדכי וארור המן ?

כדי לענות לשאלות אלוצריכים לחזור לתחילת האנושותבערב שבתאדם הראשון חטאמה היה חטאוהוא אכל מעץ הדעת – הדעת טוב ורעמה הכוונההרב יהודה אשכנזי "מניטו " זצ"ל מסביר זה ברור שהדעת אינה דבר רעהדעת היא אפילו מידה משובחת כל מי שיש בו דעה,כאילו בית המקדש נבנה בימיו" (מסכת ברכות). אלא אדם הראשון אכל מעץ הדעת טוב ורע – טוב ורע ביחדטוב ורע מעורבים.

ולכן יש דעה בגמרא במסכת ברכות שעץ הדעת היה הגפןכשבן אדם שותהההבדל בין טוב לרע הופך להיות פחות ברורפחות מוחלט ממה שהוא אצל אדם פיקחכששיכור שותהזה בדרך כלל על מנת לברוח מן המציאותלברוח מהערכים שלנו של הבדל בין טוב לרעהוא רוצה לברוח מ"סור ורע ועשה טוב"זה ניסיון לחפש שמחה שמעבר למוסרוזה ברור שזה לא הכוונה של השו"עלהיות במצב כזהזה נגד המוסרזה דלת פתוחה לעבור עברות רבות אפילו דאוריתא.הב"י (בית יוסףמחבר הש"עמביא את ה"ארוחות חיים" : לבוסמי ולא להשתכר שהוא איסור גמור.

בפורים אנחנו שותים עד הנקודה שההבדל הזה בין טוב לרע לא ברורעד שלא כ"כ יודעים אם ברוך מרדכי וארור המן או ברוך המן וארור מרדכי.

ה"פחד יצחקמסביריום הכיפורים כפוריםאין הבדלה כמו ההבדלה בעבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים: "ונתן אהרון על שני השעירים גורלותגורל אחד להוגורל אחד לעזאזלהמשנה מסבירה עד כמה שני השעירים האלו צריכים להידמות אחד לשני במראהבקומה ובדמיםאנחנו מאוד מעוניינים בדמיון של שני השעירים כי בכל שהחיצוניות דומה אז כל ההבדל נמצא בקליפות הפנימיותולכן בהבדלת שני השעריםאחד להואחד לעזאזל רוצים שחציונותם יהיו שוותכך שההבדלה בין הטוב הגמור לרע הגמור תהיה מוחלטת.

איש השעיר הראשון הוא עשו הרשעולכן בהבדלה בין עשו ליעקבבין עמלק לישראללא ברור מי נמצא מול יצחק אבינו"הקול קול יעקב והידיים ידי עשו".

גם בפוריםעניינא דיומא זה לא להשתכראלא ההבדלה הזאת בין ישראל לעמלקכדי להגיע להבדלה המוחלטת ביננו לעמלק צריכים לעבור דרך מצב שההבדל לא ברורבמצב שלא כ"כ יודעים אם ברוך מרדכי וארור המן או ברוך המן וארור מרדכיורק אז תפקידנו לעצור מלשתות ולצהירברוך מרדכי וארור המןישראל התגבר על עמלקההצלה באה בדרך הצדיקבדרך הטובברוך המבדיל בין אור לחושךבין ישראל לעמים !

אם עוברים את הנקודה הזאתאם לא מצליחים להפסיק לשתות אז אנחנו עוברים למצב של ברוך המן וארור מרדכילמצב שהעם היהודי לא מצליח מעצמו להתגבר על עמלקולכן ההצלה באה דרך הרשעדרך ייסורין"גדולה הסרת טבעת יותר מארבעים ושמונה נביאים ושמונה נביאות שעמדו להם לישראל" (מסכת מגילה).

שנזכה לגאולה שלמהבלי ייסורין,
שבת שלום ופורים שמח!
(פורסם בפורמים בערוץ 7
http://www.inn.co.il/Forum/Forum.aspx/t414977

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה