chiddush logo

פרשת השבוע - תצוה

נכתב על ידי אלון, 8/3/2017

 

"וְאַתָּה תְּדַבֵּר אֶל כָּל חַכְמֵי לֵב אֲשֶׁר מִלֵּאתִיו רוּחַ חָכְמָה" (שמות כח, ג)

ישיבת וולאוז'ין של הגאון רבי חיים מוולאוז'ין זצ"ל, אֵם הישיבות, הייתה משופעת בבחורים חריפים וגאונים הבקיאים  במכמני הגמרא וההלכה. לשם קבלת בחור לישיבה היה עליו להיבחן על שני סדרי גמרא בהבנה עמוקה לפני ראש הישיבה.

באחד הימים נכנס בשערי הישיבה הגאון רבי איזל חריף זצ"ל, אחד מגאוני הדור, אשר הגיע לוולאוז'ין לחפש חתן לבתו שהגיעה לפרקה. אך היות ולא היה בכוחו לבחון את כל בחורי הישיבה, החליט לשאול בבית המדרש קושיה עצומה, והכריז כי הבחור אשר יצליח לענות על קושייתו בצורה ברורה ובהירה יהיה חתן לבתו. בית המדרש נהיה כמרקחה, בחורי הישיבה המצוינים והחריפים ייגעו את מוחם בסוגיה כדי להביא תירוץ על הקושיה הקשה והעצומה ששאל רב איזל. עמלו הבחורים ואימצו את מוחותיהם, שקדו יומם ולילה על הקושיה, שכן מי אינו רוצה להיות חתנו של גאון הדור!

טורים ארוכים השתרכו לפני דלת חדרו של ר' איזל. בחורים מופלגים הרצו לפניו את תירוציהם, אך איש לא הצליח למצוא את התירוץ הנכון לקושיה. כעבור כמה ימים כשראה רב איזל כי אין בחור בישיבה שענה על שאלתו, יצא ר' איזל לדרכו בידיים ריקות.

עוד לא הספיקה העגלה לעזוב את וולאוז'ין והנה שומע לפתע העגלון קול הקורא מאחוריו: "עצור! עצור! עצור!". הסתובב העגלון לאחור וראה בחור אחד הרץ אחרי העגלה. מיד עצר את העגלה כדי לשמוע מה רצונו. היה זה אחד מבחורי הישיבה, רבי יוסף שלופער, שהתקרב אל העגלה תשוש ויגע. "רבי", קרא מתנשם ומתנשף "את התירוץ!!". שאלו רבי איזל: "האם מצאת תירוץ לקושיה"? "לא רבי" - אמר התלמיד - "אך חייב אני לדעת מהו התירוץ!".

אורו פניו של רבי איזל חריף, ואמר: "בך בחרתי כחתן לבתי - תשוקתך העצומה לתורה אשר הריצה אותך עד לכאן... לא הבחינה, לא הכבוד, הוא זה שהטריד ודחף אותך לחפש את התירוץ - אלא אהבת התורה, לשמה. אותך בחרתי להיות חתני!"

כתב הרמב"ם (הלכות מלכים יב, ד): "לא נתאוו החכמים והנביאים לימות המשיח - לא כדי שישלטו על כל העולם, ולא כדי שירדו בעמים, ולא כדי שינשאו אותם העמים, ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח – אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחוכמתה, ולא יהיה להם נוגש ומבטל - כדי שיזכו לחיי העולם הבא".

זהו שאומרת התורה: "וְאַתָּה תְּדַבֵּר אֶל כָּל חַכְמֵי לֵב..." - ישנם אנשים שזכו להתמלא בחוכמה ומבינים את מעלת ביקוש החכמה.

מתוך האתר: רעיון לפרשת השבוע, http://raayon.blogspot.co.il/

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע