chiddush logo

מרדכי היהודי מי הוא היה ע"פ מדרשי חזל

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 19/3/2017

 

מרדכי היהודי

יונתן שטנצל

בסייעתא דשמייא אספתי מקורות מהגמרא ומדרשי חז"ל על מרדכי היהודי.

מרדכי נולד לאביו שהיה משבט בנימין ואימו הייתה משבט יהודה.

תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יב עמוד ב אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יהושע בן לוי: אביו מבנימין ואמו מיהודה. ורבנן אמרי: משפחות מתגרות זו בזו, משפחת יהודה אומרת: אנא גרים דמתיליד מרדכי, דלא קטליה דוד לשמעי בן גרא (הוא היה צאצא גם של שמעי בן גרא משבט בנימין  שקילל את דוד המלך)

אסתר פרק ב (ה) אִ֣ישׁ יְהוּדִ֔י הָיָ֖ה בְּשׁוּשַׁ֣ן הַבִּירָ֑ה וּשְׁמ֣וֹ מָרְדֳּכַ֗י בֶּ֣ן יָאִ֧יר בֶּן־שִׁמְעִ֛י בֶּן־קִ֖ישׁ אִ֥ישׁ יְמִינִֽי:

ספרי דאגדתא על אסתר - מדרש פנים אחרים (בובר) נוסח ב פרשה ב :"ושמו מרדכי בן יאיר בן שמעי. וכי בן בנו של שמעי היה?, והלא כמה דורות היה בין שמעי למרדכי, ובין קיש למרדכי, שכן הוא אומר

(א) בן יאיר

(ב)  בן שמעי

(ג)  , בן בענא,

(ד)  בן מוצא

(ה), בן אלה

(ו)   , בן מפיבושת,

(ז)   בן יהונתן

(ח), בן שאול

(ט)                  , בן קיש

(י)   , בן אביחיל

(יא)                , בן צרור

(יב)                , בן בכורת,

(יג)                  בן אפיח

(יד)                , בן שחריה,

(טו)                 בן עזריה

(טז)               , בן שוקק

(יז)                 , בן מיכאל

(יח)                , בן אליאל

(יט)                , בן עמיהוד,

(כ)  בן שפטיא

(כא)              , בן פתיאל

(כב)               , בן פיתון

(כג)               , בן מלכי

(כד)               , בן ירובעל,

(כה)               בן חנניה

(כו)                 , בן זבדי

(כז)                , בן אלפעל,

(כח)               בן שמריה

(כט)              , בן עובדיה,

(ל)  בן מרימות,

(לא)               בן חושם

(לב)              , בן שחריה

(לג)               , בן אבינון

(לד)               , בן עזריה

(לה)              , בן גדא

(לו)                 , בן בלע,

(לז)                 בן בנימין

(לח)              , בן יעקב,

 וכשקילל שמעי את דוד נסתכל שמרדכי עומד ממנו, וצוה לשלמה בנו, ויאמר לו, כשיפסוק שמעי מלהוליד בנים תהרוג אותו, כדי שיבא נקי לעולם הבא, לכן נאמר בן יאיר בן שמעי".

מהרש"א חידושי אגדות מסכת מגילה דף יב עמוד ב:

אומר המהרש"א שמרדכי שהוא צאצא של שאול המלך שהיה משבט בנימין הוא תיקן את מה ששאול לא הרג את אגג מלך כמו שכתוב בשמואל א פרק טו

 

(ט) וַיַּחְמֹל֩ שָׁא֨וּל וְהָעָ֜ם עַל־אֲגָ֗ג וְעַל־מֵיטַ֣ב הַצֹּאן֩ וְהַבָּקָ֨ר וְהַמִּשְׁנִ֤ים וְעַל־הַכָּרִים֙ וְעַל־כָּל־הַטּ֔וֹב וְלֹ֥א אָב֖וּ הַחֲרִימָ֑ם וְכָל־הַמְּלָאכָ֛ה נְמִבְזָ֥ה וְנָמֵ֖ס אֹתָ֥הּ הֶחֱרִֽימוּ:

ומי בסוף הרג את אגג?

שמואל א פרק טו (לב) וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֗ל הַגִּ֤ישׁוּ אֵלַי֙ אֶת־אֲגַג֙ מֶ֣לֶךְ עֲמָלֵ֔ק וַיֵּ֣לֶךְ אֵלָ֔יו אֲגַ֖ג מַעֲדַנֹּ֑ת וַיֹּ֣אמֶר אֲגָ֔ג אָכֵ֖ן סָ֥ר מַר־הַמָּֽוֶת: ס(לג) וַיֹּ֣אמֶר שְׁמוּאֵ֔ל כַּאֲשֶׁ֨ר שִׁכְּלָ֤ה נָשִׁים֙ חַרְבֶּ֔ךָ כֵּן־תִּשְׁכַּ֥ל מִנָּשִׁ֖ים אִמֶּ֑ךָ וַיְשַׁסֵּ֨ף שְׁמוּאֵ֧ל אֶת־אֲגָ֛ג לִפְנֵ֥י ה֖' בַּגִּלְגָּֽל: ס

מהרשא:"שנולד ממנו מרדכי שהביא הגאולה בתפלתו וימיני שהוא מרדכי שילם ותיקן מה שקלקל שאול דלא קטליה לאגג דכה"ג אמרי רבנן לעיל וקאמר דאינו כן דמה עשה יהודי שלא תיקן כלום במה שגרם שנולד מרדכי דאי לא הוה מרדכי לא היה כאן תקלה דהמן לא היה מקנא אלא במרדכי וכן בימיני לא שילם מה שקלקל שאול דאילו הרג את אגג לא היה נולד המן:

לפני שמרדכי היהודי גלה מירושלים לבבל, לגלות יהויכין שהגלה נבוכדנצר הוא היה חבר בסנהדרין עוד בבית המקדש הראשון  וידע שבעים לשונות, ולכן הוא גילה את המזימה של בגתן ותרש שרצו להטיל ארס בכוסו של אחשורוש כמו שכתוב בגמרא תלמוד בבלי מסכת מגילה דף יג עמוד ב "אמר רבי יוחנן: בגתן ותרש שני טרסיים הוו, והיו מספרין בלשון טורסי, ואומרים: מיום שבאת זו לא ראינו שינה בעינינו, בא ונטיל ארס בספל כדי שימות. והן לא היו יודעין כי מרדכי מיושבי לשכת הגזית היה, והיה יודע בשבעים לשון".

והגמרא מספרת שחברי הסנהדרין חייבים לדעת שבעים שפות מנחות דף סה עמוד א והיינו דתנן: פתחיה על הקינין - זה מרדכי, למה נקרא שמו פתחיה? שפותח דברים ודורשן, ויודע בשבעים לשון. כולהו סנהדרין נמי ידעי שבעים לשון! דאמר רבי יוחנן: אין מושיבים בסנהדרין אלא בעלי חכמה, בעלי מראה, בעלי קומה, בעלי זקנה, בעלי כשפים, ויודעים שבעים לשון, שלא תהא סנהדרין שומעת מפי התורגמן! אלא דהוה בייל לישני ודריש, והיינו דכתיב במרדכי בלשן".

לאחר שעלו מבבל לבנות את בית המקדש השני מונה מרדכי היהודי לאחד מחמישה עשר הממונים בבית המקדש והיה אחראי על הקרבנות של הקינין שזה העופות.  

משנה מסכת שקלים פרק ה משנה א ] אלו הן הממונין שהיו במקדש יוחנן בן פינחס על החותמות אחיה על הנסכים מתתיה בן שמואל על הפייסות פתחיה על הקינין פתחיה זה מרדכי למה נקרא שמו פתחיה שהיה פותח בדברים ודורשן ויודע שבעים לשון

רמב"ם על משנה מסכת שקלים פרק ה משנה א ופתחיה, הוא מרדכי בלשן שעלה מבבל המפורסמים קורותיו.

ר' עובדיה מברטנורא מסכת שקלים פרק ה משנה א על הקינים - מחוסרי כפרה כגון זב וזבה ויולדת שמביאים קיני חובה דהיינו תורים ובני יונה, נותנין מעותיהן לשופרות שבמקדש, והממונים על השופרות לוקחים המעות ומביאין בהן הקינים. והיה צריך שיתמנה על זה חכם גדול ובקי, כדאמרינן במסכת אבות קינים ופתחי נדה הן הן גופי הלכות:

רש"י מסכת מנחות דף סד עמוד ב מרדכי - שהיה בימי אחשורוש.

תוספות מסכת מנחות דף סד עמוד ב אמר להו מרדכי - פירש בקונטרס דהוא מרדכי שהיה בימי אחשורוש ותימה הוא לומר שהאריך ימים כל כך ונראה על שם מרדכי הראשון היו נקראין הממונים על שמו לפי שאינם ממנים אלא בקיאים בעלי שכל ומדע.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע