chiddush logo

פנינה יומית... ל ניסן

נכתב על ידי שניאור, 26/4/2017

 

יום רביעי ל' ניסן - פרשת תזריע-מצורע

 

בין "זאת תהי'" ל"מצורע"

בשמה של פרשת "מצורע" מצינו שהראשונים קראו שמה "זאת תהי'" (רס"ג בסידורו, רש"י בפירושו עה"ת תזריע יג, ח. רמב"ם ב"סדר תפילות"). אך בדורות האחרונים קוראים שמה "מצורע" (טושו"ע או"ח סתכ"ח). וצריך ביאור: א. מצורע הוא ענין בלתי רצוי, ואיך קוראים סדרה בתורה בשם זה. ב. מדוע נשתנה שם הסדרה במשך הדורות?

ויש לומר הביאור בזה:

אמרו חז"ל (יומא פו, ב) שבתשובה מאהבה, ה"זדונות" נהפכים ל"זכיות". והיינו, שכאשר עושים תשובה גדולה, לא רק שה"זדונות" מתבטלים, אלא הם עצמם נהפכים לדברים טובים - "זכיות". וכן מובא בזה"ק (זח"א ד, א) שהתכלית והשלימות היא כאשר "אתהפכא חשוכא לנהורא", היינו, שלא רק שה"חושך" מתבטל, אלא שהחושך עצמו נהפך ל"נהורא" ו"אור".

אמיתית ענין זה יהי' רק לעתיד לבוא, כי אין בכח בן אנוש מוגבל להפוך את החושך לאור, שהרי הפכים המה, ורק הקב"ה ה"כל יכול", שלפניו "כחשיכה כאורה", הרי ביכלתו ית' להפוך גם את החושך, להיות הוא עצמו דבר טוב ומאיר. ולכן רק לעתיד לבוא כאשר "ונגלה כבוד ה'", ואורו של הקב"ה ה"כל יכול" יהי' באופן גלוי לכל, אזי יקויים היעוד "ולילה כיום יאיר", שהפירוש בזה הוא ש"החשך עצמו יאיר" (אמ"ב ש' הציצית פט"ז. ועוד), ואז יהי' אמיתית הענין של הפיכת הזדונות לזכיות.

וזהו מה שקוראים סדרה בתורה בשם "מצורע", שהכוונה בזה להדגיש שבימות המשיח לא רק שיתבטל הרע, אלא המצורע עצמו - ה"חושך" וה"זדונות" – יתהפך לדבר טוב ומאיר.

אך כ"ז בדורות האחרונים שנקראו "עקבתא דמשיחא", שכבר שומעים פעמי משיח ה"עומד אחר כתלנו" ו"משגיח מן החלונות מציץ מן החרכים", ולכן שייך כבר לקרוא לסדרה זו בשם "מצורע". אך בדורות הראשונים לא יכלו לקרוא סדרה בתורה בשם "מצורע", שהרי הוא דבר בלתי רצוי ו"חשוך", אלא קראוהו בשם "זאת תהי'", שבזה הדגישו שבעתיד, בימות המשיח, אזי "תהי'" גם מצורע דבר טוב ומאיר.

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ז עמ' 100 ואילך)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע