chiddush logo

מלאכה בשינוי לצורך רפואי

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 7/2/2011

 בגיליון הקודם התייחסנו לכתיבה במחשב בשבת לצורך רפואי. היסקנו שאף שלדעת רבים אין ההקלדה אסורה מדאורייתא ,עכ"פ עדיף לעשותה ע"י אינו יהודי, ואם אין אפשרות  -לעשותה בשינוי. עקרון השינוי נובע מכלל בסיסי בעשיית מלאכה בשבת, שאסורה מן התורה רק אם נעשית כדרכה, אך כאשר נעשית בדרך שינוי -אסור מדרבנן. האם עשיית מלאכה ביד שמאל נחשבת כשינוי בעשייתה? יש סוברים שדווקא פעולה שמתבצעת תמיד ביד ה"חזקה", כגון כתיבה, עשייתה בשמאל הוא שינוי, ואילו במלאכות אחרות אין זה שינוי כי פעמים הרבה שנעשות ביד ה"כהה" –החלשה [חיי אדם, הובא במשנה ברורה,ש"מ,ס"קכ"ב].  ולדעת החזון-איש [נ"ו,ד] יש לדון כל פעולה לגופה, כי יש מלאכות שניתן ומקובל לעשותן בשתי הידיים בשווה, ויש שדווקא בימין.

הקלדה מקצועית נעשית בשתי הידיים בהתאם לאותיות ובחוקיות מסוימת. נראה אפוא שכל עוד ההקלדה מתבצעת בשתי הידיים, או ביד הימנית בלבד -אין זה שינוי, אבל הקלדה שכולה בשמאל –נחשבת שינוי. וכן כאשר הכרחי להתקשר בשבת לצורך רפואי, ויש להרים את השפופרת או לפתוח את המכשיר הנייד בשינוי, ביצוע בשמאל לא יחשב "שלא כדרכו", אלא יש לנקוט שינוי ברור אחר, כגון בחלק האחורי של היד וכיו"ב. ויש אפשרות נוספת "לעקוף" את האיסור מדאורייתא, אם הפעולה שניתן לעשותה ביחיד, נעשית ע"י שני אנשים בשותפות ["שניים שעשאוה"] אך זו אפשרות פחות מועדפת [ציצ"א,י"ז,כ,ג].

הערה: לפני שבועיים עסקנו ברגישי הגלוטן, והתייחסנו גם לקבוצה ה"קלה", שאינם מקפידים על התנזרות מלאה, ושעליהם לאכול לפחות כזית בשתי סעודות. ברצוננו להדגיש שהדברים אמורים במצבים שהאבחון אינו רפואי-קונבנציונאלי או שאינו חד-משמעי. אולם כשיש המלצה רפואית ברורה להימנע מצריכת מרכיבי גלוטן, יש להקפיד על כך גם בשבת, ולהימנע מאכילת פת!  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה