chiddush logo

פרשת השבוע - בלק

נכתב על ידי אלון, 3/7/2017

 

"כִּי מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּון וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב" (במדבר כג, ט)

רש"י, בעקבות תרגום אונקלוס, סבור שחלקו השני של הפסוק "וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב", מתייחס אל אחרית הימים: כאשר הקב"ה יבוא חשבון עם כל האומות, עם ישראל לא יימנה עמהן. גם רבנו בחיי סבור שפסוק זה מתייחס אל העתיד הרחוק, אלא שלדעתו פער זה בין ישראל לאומות העולם, שיבוא לידי ביטוי באחרית הימים, שורשיו נעוצים כבר בהווה, בהיותו של עם ישראל "עָם לְבָדָד" - דהיינו עם שמובדל משאר האומות בתורתו ובאמונתו.

ראשיתו של הפסוק "כִּי מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ", מתייחסת, לפי המדרש המובא ברש"י, אל האבות והאימהות של עם ישראל: "אני מסתכל בראשיתם ובתחלת שרשיהם, ואני רואה אותם מיסדים וחזקים כצורים וגבעות הללו על ידי אבות ואמהות", ואמנם, עובדת היותו של עם ישראל נפרד מכל העמים, ראשיתה כבר בימי האבות. חז"ל הסבירו שאברהם כונה "אברהם העברי", כיוון ש"כל העולם כולו מעבר אחד, והוא מעבר אחד" (בראשית רבה מ"ב, ח). ומאז ועד היום, נשארו בניו של אברהם, עם ישראל, נפרדים ומיוחדים ביחס לשאר אומות העולם.

הפרדה זו שני פנים לה:

מצד אחד, עולמם הרוחני והערכי של אברהם אבינו ושל ממשיכי דרכו שונה מזה של שאר אוכלוסיית העולם.

מצד שני, הקב"ה עצמו יצר הפרדה בין אברהם וזרעו לבין שאר האומות, בכך שבחר להתגלות דווקא לאברהם ולבני ישראל, ולא לאומות אחרות.

תחושת הייחוד וההפרדה מכל האומות אינה קיימת רק במישור האידיאולוגי, אלא גם במישור הקיומי. הגמרא במסכת שבת (קנו, א) קובעת ש"אין מזל לישראל". ניתן להבין שכוונת הגמרא שעם ישראל אינו פועל ומתפקד לפי חוקי ההיסטוריה הרגילים, אלא עם ישראל מטופל ומושגח ע"י הקב"ה בעצמו. כמה היסטוריונים כבר עמדו על כך, שלפי חוקי הסיבתיות הרגילים, עם ישראל היה אמור להיכחד מזמן, ועצם קיומו מנוגד לכל חוקי ההיסטוריה.

בדור האחרון נשמעים קולות המנסים לטשטש את ייחודו של עם ישראל בין העמים. במסגרת זו יש הקוראים לעזיבת תרבותו המיוחדת של עם ישראל, שהיא כביכול צרה ומצומצמת, ואימוץ תפיסות אוניברסאליות ומודרניות יותר. מעבר לכך, ישנם מנהיגים המדברים על "מזרח תיכון חדש", שבו תשתלב מדינת ישראל ותיטמע בנוף הכללי הגדול של האזור. הצעה זו היא בלתי אפשרית. מדינת ישראל יכולה אמנם לשתף פעולה עם מדינות אחרות בתחומים שונים, אולם לעולם לא תצליח להיטמע ממש בין שכנותיה, כיוון שייחודו הבסיסי של עם ישראל בין האומות אינו מאפשר את הדבר.

למעשה, ייחודו של עם ישראל בין האומות, שתואר ע"י בלעם, הוא הסיבה לכך שבלעם לא הצליח לקלל את ישראל. עם ישראל אינו מושפע מקללות כאלו, כפי שאינו מושפע מכללי ההיסטוריה הרגילים. עם ישראל מושגח רק ע"י הקב"ה בעצמו.

ייחודו של עם ישראל בין העמים קיים, אפוא, הן בהווה והן באחרית הימים - "הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּון וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב".

הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי - ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע