chiddush logo

לקט מפירוש שד"ל לתורה - פרשת ראה

נכתב על ידי אורן מס, 18/8/2017

 לקט מפירוש שד"ל לתורה – פרשת ראה


יא,כט: ונתת את הברכה על הר גריזים: כיצד 'נותנים' ברכה, ומדוע דווקא על הר גריזים? שד"ל: "הנתינה היא בדיבור, וכמו 'ונתן אותם על ראש השעיר' (ויקרא טז,כא) ... הר גריזים הוא מקום מרעה טוב ושדות ופרדסים והר עיבל הוא סלע קשה ובלתי מצמיח, והנה בכל עת שיראו אותם, יזכרו הברכה והקללה". דיבור וראייה חשובים להבנה.
יב,כג: רק חזק לבלתי אכול את הדם: מדוע לא לאכול דם עם הבשר? שד"ל: "עיקר איסורו הוא שלא ישתוהו בעודו חם ונוטף מן החי, כי נעשה אכזריות גדולה, ועדיין יש עמים השותים בתאווה דם אויביהם". לאכול או לשתות דם – אכזריות.

יג,א" את כל הדבר אשר אנוכי מצווה אתכם ... לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו: מדוע אין להוסיף על המצוות, ומה כן ניתן להוסיף? שד"ל: "אל תוסף דבר מדעתך בחשבך שיהיה לרצון לפני האל, כי לא מחשבותיך מחשבותיו ...אבל תוספות מנהגים ועניינים של מעניין מצוות התורה – אין איסור בדבר (להוסיף)". מעניין שמותר להוסיף מנהגים כדבר מחייב, מעין 'מצוות דרבנן'.

יג,כי יסיתך אחיך: מדוע התורה מציינת דווקא אח ולא אב? שד"ל: "אם האב מסית את בנו, הבן מוזהר שלא לשמוע בקולו, אבל משום 'כבד את אביך' – יש לו לכסות עליו ולא ילשינהו לבית דין". התורה חסה על כבוד אב אף על פי שחטא.

יד,א: לא תתגודדו: מהו להתגודד? שד"ל: "מלשון 'גדוד' שעניינו תלם, 'תלמיה רווה נחת גדודיה' (תהלים סה,יא)", כלומר לשרוט ולסמן פסים על הגוף, כמו תלם בשדה.

יד,כה: וצרתָ הכסף בידך: מהו לשון 'צרתָ'? שד"ל: "כן דרך הלשון לומר על נשיאת הכסף, על שם 'צרור הכסף' (משלי ז,כ). למדנו : לצור = לשאת. מעניין.

טז,כא: כל מום רע: מהו 'מום רע'? שד"ל: "שהוא רע לעיניים". מום מוסתר שאינו ניכר לעיניים – אינו פוסל בזביחה לה'.

טז,י: מִסַּת נדבת ידך: מהו לשון ' מִסַּת'? שד"ל: "הוא מעניין מַס, והדגש (בסמך) מורה (כדברי אבן עזרא) על הנו"ן, והמילת משורש נס"ה, והוא תמורת שורש נש"א, והוא מעניין 'וישא משאת' (בראשית מג,לד) וקרוב לזה 'תרומה' מן 'הרים', כי כשהקטן נותן לגדול אומרים שהוא מגביה הדבר". מכאן שמִסַּת הכוונה להרים לגבוה. מעניין.

שבת שלום, שבת של דיבורי ברכה, מקום טוב, רחנמות, קיום מצוותיו בלבד, כיבוד אב, ישרות ועושר, שקיפות והתרוממות לה', אורן, בן וכו'.
-------------------------------------------------

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה