chiddush logo

תורה למעשה - פרשת ראה

נכתב על ידי אורן מס, 18/8/2017

 תורה למעשה – פרשת ראה


דברים יב,א: אלה החוקים והמשפטים אשר תשמרון לעשות בארץ: תורה למעשה: יש להקפיד ולקיים (תשמרון) בארץ ישראל, בכל עת שהעם חי בארץ (כל הימים אשר אתם חיים על האדמה), את הציווי האלוהי לאבד ולהשמיד כל מקום שנעשתה בו עבודת אלילים על ידי הגויים שישבו בארץ (ב), כולל בהרים הגבוהים, הגבעות ותחת העצים. יש לשבור ולשרוף את המזבחות, המצבות, עצי האשרה, והפסילים ששמשו לעבודת אלוהי הגויים, עד כדי איבוד שמם של האלילים מאותם מקומות (ג). עבודת האלוהים לא תהיה בכל מקום ('לא תעשון כן לה' אלוהיכם'; פסוק ד'), אלא במקום אחד בו יבחר ה' (ה), ורק לשם יש להביא את העולות והזבחים, המעשרות והתרומות, הנדרים והנדבות והבכורות (ו), ורק שם יש לאכול ולשמוח במה שכל אדם זוכה לקבל מאת ה' (ז). זבח לצורך אכילת בשר מותר בכל מקום (טו), רק אסור לאכול את הדם אלא לשופכו על הארץ (טז). מעשרות ובכורות, נדרים, תרומות ונדבות לה' אין לאכול מחוץ למקום בו יבחר ה' (יז).

דברים יג,א: לא תוסף עליו ולא תגרע ממנו: תורה למעשה: אין להוסיף מצוות או לגרוע מהן.

דברים ג,ד: לא תשמע אל דברי הנביא ההוא: תורה למעשה: אין לשמוע לנביא או חולם חלום שיאמר ללכת אחרי אלוהים אחרים ולעבדם, ויש להמיתו (ו). יש ללכת אחר ה', לירוא רק מה', לשמור מצוותיו, לעבדו ולדבוק בו (ה). כמו כן אין לשמוע למי שינסה להשפיע ('כי יסיתך') לעבוד אלוהים אחרים, אף אם הוא אח, בן, רֵע (ז), אלא יש להרגו בסקילה, ראשית זה שמעיד על ההסתה ואחר כך כל העם (י-יא). אם כמה מיושבי עיר ידיחו את יושבי עירם לעבודת אלוהים אחרים (יד), יש להשמיד ולשרוף את כל העיר ושללה ולהמית את יושביה (טז-יז), וזאת לאחר חקירה מדוקדקת (טו), ואסור לבנות עיר זאת מחדש (יז).

דברים יד,א: לא תתגודדו ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת: תורה למעשה: אין לעשות כמנהגי הגויים, כגון במקרה של מת – לא להתאסף בקהל גדול ('לא תתגודדו') ולא לגלח השיער שבין העיניים, לאכול רק מחיות המותרות באכילה ולא לאכול החיות האסורות (ג-כא), לא לגעת בנבלתם (ח), אלא למכרם לנוכרי, ולא לבשל גדי בחלב אמו (כא).

דברים יד,כב: עשר תעשר את כל תבואת זרעך היוצא השדה: תורה למעשה: יש להפריש עשירית מכל תבואה שמקורה בזרעים (תבואה וירקות), וכן עשירית מהפקת היין (תירוש) והשמן (יצהר), וכן בכורות הבקר והצאן, פעם אחת בשנה, ולאכלם במקום שיבחר ה' (כג). אם הדרך רבה עד למקום ההוא וקשה לך להביא מאכלים אלה לשם, ניתן למכרם במקום מגוריך, ולהביא הכסף למקום הנבחר ולרכוש שם מאכלים שישמחו אותך ולאכלם שם, יחד עם בני ביתך (כד-כו), ויחד עם לויים משכניך (כז). כל שלוש שנים, במקום להביא למקום שייבחר, יש להוציא את כל המעשרות שהפרשת באותה שנה ולהוציאם ליד שער ביתך (כח), כדי שיבואו הלוויים, הגרים, היתומים והאלמנות אשר גרים בעירך, ויאכלו וישבעו (כט).

דברים טו,א: מקץ שבע שנים תעשה שמיטה: תורה למעשה: כל שבע שנים יש לשמוט ולמחול על כל חוב שניתן לרֵע ולאח (ב) אך לא חוב של נוכרי (ג). על ידי הלוואה לגוי תוכל למשול בו והוא לא ימשול בך (ו). יש לסייע בהלוואה (העבט תעביטנו) לאחיך האביון ברוחב לב וב'יד פתוחה' (ז-יא).

דברים טו,יב: ובשנה השביעית תשלחנו חופשי מעמך: תורה למעשה: יש לשחרר עבד מאחיך לאחר שש שנות עבודה, ובעת השחרור יש להעניק לו מהצאן, הגורן והיצהר שיש לך (יד). אם העבד או האמה לא ירצו להשתחרר, יש לרצוע (לנקב ולפצוע בכלי מיוחד לכך) את אזנם על הדלת, ואז יישארו אצל אדונם לעולם (טז-יז).

דברים טו,יט: כל הבכור אשר ייוולד בבקרך ובצאנך, הזכר – תקדיש לה' אלוהיך: תורה למעשה: יש להפריש מכל בקר וצאן את הזכר הבכור, לא לעבוד בבכור השור ולא לגוז את בכור הצאן, ולאכלו פעם בשנה במקום שיבחר ה' (כ). אם הבכור יהיה בעל מום אין לזבחו לה' אלא לאכלו בעירך (כב), רק יש לשפוך את דמו (כג).

דברים טז,א: שמור את חודש האביב ועשית פסח לה' אלוהיך: תורה למעשה: יש לצפות (לשמור) לחודש בו מתחיל האביב כדי לקיים את הפסח. יש לזבוח לה' רק במקום שיבחר ה' (ב), לא לאכול חמץ במשך שבעה ימים, אלא לאכול מצות (ג). אסור שיימצא חמץ תופח (שאור) בכל מקום השייך לך (בכל גבולך), ואין להשאיר מבשר הזבח עד הבוקר שלמחרת (ד). הזבח יהיה בערב היום הראשון, ולמחרת בבוקר יש לשוב למקום מגורך (ו-ז). ביום השביעי של הפסח יש לקיים עצרת לה', ולא לעבוד (ח).

דברים טז,ט: שבעה שבועות תספור לך: תורה למעשה: יש לספור שבעה שבועות החל מראשית הקציר ואז לקיים חג שבועות (י). יש לשמוח בחג זה עם כל משפחתך, עובדיך ולויי עירך, הגרים, היתומים והאלמנות ממקום מגוריך, במקום שיבחר ה' (יא).

דברים טז,יג: חג הסוכות תעשה לך שבעת ימים: תורה למעשה: יש לקיים חג סוכות במשך שבעה ימים בתקופה בה אספת את התוצרת שלך מן הגורן והיקב, ותשמח עם משפחתך, עובדיך, הלוויים, הגר, היתום והאלמנה במקום מגורך (יד). החג יתקיים בשמחה ובמקום שיבחר ה' (טו).

דברים טז,טז: שלוש פעמים בשנה ייראה כל זכורך: תורה למעשה: יש להיראות לפני ה' במקום שיבחר ה' בחגי פסח, שבועות וסוכות, ולהביא מתנות לפני ה' כפי הברכה שברך אותך ה' (יז).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה