chiddush logo

לקט מביאור שד"ל לתורה - פרשות נצבים וילך

נכתב על ידי אורן מס, 15/9/2017

 לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשות נצבים, וילך

ניצבים
כט,יד: ואת אשר איננו פה עמנו עומד היום: האם הכוונה לדורות הבאים? שד"ל: "אין הכוונה כלל על הדורות הבאים, כי לא נזכרו ולא נרמזו בפרשה הזאת הדורות הבאים, אבל אמר 'אתם נצבים כאן כולכם', ואם אולי יש אדם שלא בא לכאן, להיותו חולה או לסבה אחרת, דעו כי גם את אשר איננו פה, אני כורת הברית הזאת". פשוט, ולא מתוחכם שלא לצורך.

ל,ג: ושב ה' אלוהיך את שבותך: מהו 'שבותך'? שד"ל: "איננה מלשון שבייה וגלות, אלא משורש ש.ו.ב., כמו לזות שפתים משורש ל.ו.ז., וכוונת המליצה (הביטוי שבותך) הזאת בכל מקום שהיא: החזרת האדם או הגוי (העם) למעמדו הראשון". הכוונה שה' יסייע בתהליך התשובה, 'ושב ה' אלוהיך את שבותך', את תהליך התשובה. מעניין.

וילך
לא,ב: לא אוכל עוד לצאת ולבוא: האם משה מוגבל פיסית (והרי כתוב שלא נס ליחו) או אינו רשאי? שד"ל: " ... לצאת ולבוא סתם ..., עניינו להתנועע ולפעול בזריזות". קשה לו פיסית להיות זריז כפי שהיה בעבר, כמו לכל זקן בן 120, פשוט ולעניין. ליחו שלא נס – הכוונה לשכלו וחיותו, הגוף – מגיב אחרת.

לא,יז-יח: ואמר ביום ההוא הלא כי אין אלהי בקרבי ... ואנוכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא: האם אכן אלוהים עוזב אותנו? שד"ל: "מתרעמים עליו שאינו משגיח עליהם, והוא משיב כי הסתרת פניו אינה אלא מפני רוע מעלליהם". שירת האזינו באה לספר מדוע עזב ה', ואין שחר לטענה כי ה' הפקיר אותנו.

לא,כא: וענתה השירה הזאת לפניו לעד: מדוע 'וענתה לפניו' ולא 'וענתה בו'? שד"ל: "ענה בפלוני (בו) עניינו להעיד על חטאתו לפני אחרים, כגון לפני שופטים, אבל השירה תעיד לפניו (לפרצופו ממש), להזכירו כי בחטאו נענש". שלא נחפש תירוצים שלא ידענו את תוכן הברית, הכול הועד בעדות שמים וארץ בפנינו ממש, עלינו לקחת זאת בחשבון בעת החטאים.

שבת שלום אחרונה בתשע"ז, נמשיך בעוז אל תשע"ח, ואת ה' לא נשכח, שנישמע לה' בכל, נשוב אליו בסיועו, נזקין בגבורה ונראה כוחה את חטאינו, ושתהיה שנה מעולה לכולנו, אורן, בן וכו'.
-----------------------------------------

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע