chiddush logo

רבי נחמן - גֶּשֶׁר צַר מְאד

נכתב על ידי אלון, 31/12/2017

 "כְּשֶׁיֵּשׁ חַס וְשָׁלוֹם, אֵיזֶה דּחַק וְעֵת צָרָה, חַס וְשָׁלוֹם, וְדַע שֶׁהָאָדָם צָרִיך לַעֲבר עַל גֶּשֶׁר צַר מְאד מְאד וְהַכְּלָל וְהָעִקָּר שֶׁלּא יִתְפַּחֵד כְּלָל וְדַע... אַף אִם יִהְיֶה מַה שֶּׁיִּהְיֶה וְהָעִקָּר לִהְיוֹת בְּשִׂמְחָה תָּמִיד וִישַׂמַּח עַצְמוֹ בְּכָל מַה שֶּׁיּוּכַל"

(ליקוטי מוהר"ן, חלק ב, מח)

 

לפעמים המאורעות שהאדם עובר בחייו גורמים לו לחשוב בטעות, שהוא לבד שאין לו כביכול לאן לברוח, שאין מי שיעזור, שאין אפשרות לטעות ושכל נפילה תהיה קטלנית.

גֶּשֶׁר צַר מְאד - מייצג את תחושת הבדידות של האדם, תחושת הפחד, לחץ, חרדה פחד להתקדם קדימה שמא יטעה ואין מי שיעזור - צעד אחד קטן בכיוון הלא נכון, ואתה נופל מהגשר.

אם נסתכל שנייה על המציאות, ונצא מהדמיון שלנו, נראה שהמציאות היא שאנחנו לא באמת על גשר צר, אנחנו על קרקע מוצקה ויציבה, יש בורא לעולם שתמיד שומר עלינו מכוון אותנו ותמיד אפשר לפנות אליו בכל עת. כמו שאבא תמיד ילווה את בנו לגן ולא יעזוב אותו ללכת לבד, כך הקב"ה צועד איתנו (וההיסטוריה של העם היהודי יכולה להוכיח זאת).

על מצוות האמונה כתב הרמב"ם:

א. "יסוד היסודות ועמוד החכמות לידע שיש שם מצוי ראשון, והוא ממציא כל נמצא, וכל הנמצאים משמים וארץ ומה שביניהם לא נמצאו אלא מאמתת המצאו... המצוי הזה הוא אלקי העולם אדון כל הארץ, והוא המנהיג הגלגל בכח שאין לו קץ ותכלית, בכח שאין לו הפסק, שהגלגל סובב תמיד ואי אפשר שיסוב בלא מסבב, והוא ברוך הוא המסבב אותו בלא יד ובלא גוף" (הלכות יסודי התורה א, א-ה).

ב. "היא הציווי אשר ציוונו בהאמנת הא-להות, והוא שנאמין שיש שם עילה וסיבה (=שיש בורא שהוא הגורם לכל הבריאה) הוא פועל לכל הנמצאים, והוא אמרו: 'אָנֹכִי ה' אֱ-לֹהֶיךָ' " (ספר המצוות, מצווה א').

אלה החיים שלנו. בשביל זה כל הקיום נברא, שלמרות הרגשות שלנו, החוויות או התקוות – עלינו להבין שהכל בא מהבורא ושהכל לטובה! זו המצווה הראשונה בעשרת הדיברות (שמות כ, ב): "אָנֹכִי ה' אֱ-לֹהֶיךָ".

לכן העצה שרבי נחמן נותן לנו כדי לעבור את הגשר הצר הוא – "וְהַכְּלָל וְהָעִקָּר שֶׁלּא יִתְפַּחֵד כְּלָל". איך? על ידי האמונה והביטחון שה' נמצא איתך, ברגע שתחשוב ככה המציאות תאיר לך פנים וה' יהיה בעזרך.

 

מהאתר ברסלב מאיר - www.breslevmeir.com

דב בער הלוי, מהאתר breslev.co.il  - www.breslev.co.il


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע