chiddush logo

התבוננות 'וחי בהם' - פרשת יתרו

נכתב על ידי אורן מס, 2/2/2018

 

התבוננות 'וחי בהם' – פרשת יתרו

יח,ז-כז: וַיֵּצֵא מֹשֶׁהלִקְרַאת חֹתְנוֹ: חובה לכבד את חותנך, לקבלו יפה, לדרוש בשלומו, לארחו בביתך,לאכול אתו, לספר לו הקורות אותך, לשמוע לעצותיו ולבצע מה שנראה לך נכון, וכןללוותו עם עזיבתו אותך ("וישלח משה את חותנו").

 

יח,כ: וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם,אֶת-הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ: מנהיג יצווה את העם מה לעשות, רק אם קבל לכך הרשאהמאת ה'. יתרו יעץ למשה להודיע לעַם איך ומה לעשות (הדרך והמעשה) רק לאחר שיהיה מוּל הָאֱלֹהִים, וְהֵבֵאתָ אַתָּה אֶת-הַדְּבָרִים,אֶל-הָאֱלֹהִים (פסוק י"ט), כלומר ה' שמע וציווה את משה, ומשה מודיע את הציוויהאלוהי, אף אם לא נשאל (והודעת להם).

 

יט,כ: וַיֵּרֶד יְהוָהעַל-הַר סִינַי, אֶל-רֹאשׁ הָהָר: יש להפנות את תפילותינו לה' כלפי השמים, שהרי ה'ירד אל הר סיני, משמע שמקומו הרגיל הוא למעלה מן ההר, בשמים.

 

כ,ט-י: לֹא-תַעֲשֶׂהכָל-מְלָאכָה ... כִּי שֵׁשֶׁת-יָמִים עָשָׂה יְהוָה אֶת-הַשָּׁמַיִםוְאֶת-הָאָרֶץ  ... וַיָּנַח, בַּיּוֹםהַשְּׁבִיעִי: רצוי לְדַמות את מעשינו למעשי ה'. אנו מחויבים לשבות ממלאכה ביוםהשביעי כי ה' נח ביום זה ממלאכתו, ועלינו להידמות אליו במעשינו.

 

כ,כב: אֲשֶׁר לֹא-תִגָּלֶהעֶרְוָתְךָ, עָלָיו: במקום קדוש יש לשמור על מירב הצניעות האפשרית. גילוי ערווהבתוך כדי עלייה במדרגות הוא זעיר, אך כיוון שמדובר בקרבה למזבח (במעלות על מזבחי),צריך זהירות מעולה. זה לא נאמר במדרגות אחרות.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה