chiddush logo

מה הדין אם לא ספר בלילה אם יכול לספור ביום?

נכתב על ידי tefila_org, 4/5/2011

 וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עֹמֶר הַתְּנוּפָה שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה:

מה הדין אם לא ספר בלילה אם יכול לספור ביום?
על זה כתב הרב דניאל צבי פלדמן  בספר "בינה בספרים", שכתוב בתוספות (מנחות סו. ומגילה כ:) שלבה"ג סופרים ביום ור"ת חולק. ועוד כתבו שלבה"ג אם שכח יום אחד אי אפשר להמשיך משום "תמימות", והתוספות חולקים. ולהלכה נקטינן שאי אפשר להמשיך אם עבר יום שלם, אבל אם לא ספר בלילה סופרים ביום בלי ברכה. והסבירו האחרונים (ע' בפמ"ג) שנחלקו אם ספירת העומר זה מצוה אחת או מ"ט מצות. וזה שסופרים ביום ללא ברכה, משום שמחלוקת ראשונים היא אם אפשר לספור ביום, ואין מברכים בספק. ובתרומת הדשן (סי' לז) כתב דסבירא ליה דהוא כעין דאורייתא ומחמירין בספיקו, ואם כן לזה סבר הבה"ג שסופר ביום כדי שלא להפסיק בין הימים ועל כן יוכל ממה נפשך לספור בשאר הימים בברכה. והוא הסביר הא דממשיכין לספור בברכה אם ספר ביום משום ספק ספיקא לחיובא. ועדיין קשה לאלו הסוברים דהוי מצוה א', מדוע מברכים מ"ט פעמים, ואפשר שמברכים על מעשה מצוה ולא רק על קיום מצוה, ואכ"מ.

והנה הגרי"ד סולבייצ'יק זצ"ל הסביר אחרת, דבחסר יום א' שוב אין סופרים, שבמקרה זה אין זה נחשב ספירה רק הגדת מספרים בעלמא. שספירה צריכה המשך, שכל החלקים יהיו ספורים ובחסר חלק האמצע אין זה ספירה. ולזה הטעם סופרים ביום, רק לקיים את החשבון ולא לשם מצוה, ולכך אין מברכים, שבאמת אין מצוה בזה רק המשכת הספירה. ...וכעין זה כתוב בשו"ת האדמו"ר מחב"ד (סי' קו), שכתב וזה לשונו כי מכיון שכתוב בספירת העומר תמימות תהיינה צריך המספר שבכל יום לכלול גם את הימים הקודמים וגו', וכשחסר יום א' בספירתו, הרי כל הימים שלאחר זה אינם תמימות, עכ"ל.

למאמר המלא

http://www.tefila.org/index.php?option=com_content&view=article&id=152:emor-omer&catid=71:emor&itemid=70

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה