chiddush logo

"אוכל שבע השנים אשר היו בארץ מצרים" (בראשית מא', מח')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

 בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]

 

"אוכל שבע השנים אשר היו בארץ מצרים" (בראשית מא', מח')

ודע, ששנות השבע היו רק במצרים, ושנות הרעב בכל הארצות. ויש טעם בדבר. ולהלן נפרט בעזר ה' המקורות העוסקים בשבע וברעב ותראה כי כך הוא, ולאחר מכן יתבאר טעם הדבר. הנה בדוק וראה כי השבע רק בארץ מצרים הוא, והרעב בכל הארצות:

כתיב "אֹכֶל שֶׁבַע שָׁנִים, אֲשֶׁר הָיוּ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם" (מא', כח'). בארץ מצרים דווקא. 

וכן כתוב "וַתִּכְלֶינָה, שֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבָע, אֲשֶׁר הָיָה, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם" (מא', נג'), ופשט הדברים שהשבע היה במצרים בדווקא.

וכן כתוב "הִנֵּה שֶׁבַע שָׁנִים, בָּאוֹת--שָׂבָע גָּדוֹל, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם" (מא', כט').

וכן כתוב "וַיְהִי רָעָב בְּכָל-הָאֲרָצוֹת" (מא', נד'), בכל הארצות.

וכן כתוב, "וְנִשְׁכַּח כָּל-הַשָּׂבָע, בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם... וְלֹא-יִוָּדַע הַשָּׂבָע בָּאָרֶץ, מִפְּנֵי הָרָעָב הַהוּא אַחֲרֵי-כֵן" (מא' ל'-לא'), השבע בארץ מצרים בדווקא, וכן תיבות הַשָּׂבָע בָּאָרֶץ בפסוק לא', האות ב' מנוקדת קמץ ולא שווא, היינו בהארץ, הארץ עליה מדבר העניין בפסוק הקודם, והיא מצרים. לא בכל הארץ. והרעב לא מתפרש באיזו ארץ, היינו לאו דווקא במצרים.

וכן כתוב "וְכִלָּה הָרָעָב, אֶת-הָאָרֶץ" (מא', ל'), ודייק שלא לומר את ארץ מצרים, שלאו דווקא אותה לבדה יכלה הרעב.

וכן כתוב: "וַיְהִי רָעָב בְּכָל-הָאֲרָצוֹת" (מא', נד'), "וְהָרָעָב הָיָה, עַל כָּל-פְּנֵי הָאָרֶץ" (מא',נו'), "וְכָל-הָאָרֶץ בָּאוּ מִצְרַיְמָה, לִשְׁבֹּר אֶל-יוֹסֵף:  כִּי-חָזַק הָרָעָב, בְּכָל-הָאָרֶץ" (מא', נז'). הרעב לא רק במצרים אלא בכל הארצות.

וכן כתוב: "כִּי-הָיָה הָרָעָב, בְּאֶרֶץ כְּנָעַן" (מב', ה'), וכן כתוב: "וְהָרָעָב, כָּבֵד בָּאָרֶץ"  (מג', א') היינו הרעב לא רק במצרים.

 

ואם תתמה על "וְהָיָה הָאֹכֶל לְפִקָּדוֹן, לָאָרֶץ, לְשֶׁבַע שְׁנֵי הָרָעָב, אֲשֶׁר תִּהְיֶיןָ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם; וְלֹא-תִכָּרֵת הָאָרֶץ, בָּרָעָב" (מא', לו'), הלא לכאורה שבע שני הרעב נאמרו כאן במצרים בדווקא? הנה פשוט הוא, שהפקדון לָאָרֶץ בסתם הוא היינו לאו דווקא למצרים, ומכאן שהרעב בארצות כולן. וכן ה-ְפִקָּדוֹן אכן יהיה לְשֶׁבַע שְׁנֵי הָרָעָב אֲשֶׁר תִּהְיֶיןָ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם אשר במצרים דווקא, לפי שהרעבים יבואו מכל הארצות לקנות מן הפקדון בארץ מצרים בדווקא. ובהמשך וְלֹא-תִכָּרֵת הָאָרֶץ בָּרָעָב שוב בסתם, שדיבר ברעב בכל הארצות ולא במצרים דווקא.

 

ודע הטעם בדבר. שהלא מסתבר הוא, ששנות הרעב נצרכו כדי להביא האחים למצרים, ולמצרים דווקא, ולכן נצרכו להיות בכל הארצות, שמא ימצאו האחים כדי אוכלם בארץ אחרת שאיננה כנען ואיננה מצרים. אך שנות השבע נצרכו רק כהכנת מצרים לשנות הרעב, ולכן בוודאי היו רק במצרים ובדווקא, ופשוט.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע