chiddush logo

"וּלְיוֹסֵף יֻלַּד שְׁנֵי בָנִים" (בראשית מא, נ')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]


"וּלְיוֹסֵף יֻלַּד שְׁנֵי בָנִים" (מא, נ')

יש לתהות, מדוע הכתיב תיבת יֻלַּד בלשון יחיד? שניים נולדו, שמא היה לו לכתוב וליוסף יולדו שני בנים? ודע, כי תיבת יחיד זו מרמזת על האחדות והשלום ביניהם כבר משעת הלידה. והוא על דרך ויחן שם ישראל - כאיש אחד בלב אחד (רש"י שמות יט', ב'), בלשון יחיד. וכפי שכבר נודע, טעם אחד לקיום בְּךָ יְבָרֵךְ יִשְׂרָאֵל (מח', כ'), באפרים ובמנשה דווקא, הוא השלום ביניהם. ועיין עוד דברינו להלן בעניין זה (מח', יג'). ותיבת יֻלַּד כאן מרמזת על השלום והאחדות ביניהם כבר משעת הלידה ומחזקת טעם זה.

זאת עוד, בדוק וראה כי במקום נוסף מוזכרת לידתם: "וַיִּוָּלֵד לְיוֹסֵף, בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, אֲשֶׁר יָלְדָה-לּוֹ אָסְנַת, בַּת-פּוֹטִי פֶרַע כֹּהֵן אֹן--אֶת-מְנַשֶּׁה, וְאֶת-אֶפְרָיִם" (מו', כ'), ואף כאן בלשון יחיד, שנאמר וַיִּוָּלֵד, ומתחזק כאן עוד דיוק והדגשת המקרא את השלום והאחדות ביניהם - כבר מלידה. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע