chiddush logo

"וְכֶסֶף אַחֵר הוֹרַדְנוּ בְיָדֵנוּ" (בראשית מג', כ'-כב')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

 בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]

 

"וְכֶסֶף אַחֵר הוֹרַדְנוּ בְיָדֵנוּ" (בראשית מג', כ'-כב')

עיין דברינו לעיל מב', כח', והמשך לדברים אלו להלן.

 

כפי שכבר נודע, יהודה עושה תשובה ממכירת יוסף על ידי מוכנותו להישאר עבד במקום בנימין: "וַיִּגַּשׁ אֵלָיו יְהוּדָה, וַיֹּאמֶר... וְעַתָּה, יֵשֶׁב-נָא עַבְדְּךָ תַּחַת הַנַּעַר--עֶבֶד, לַאדֹנִי" (בראשית מד' יח', מד' לג')

 

כפי שכבר נודע, כך גם האחים עושים תשובה, ומוכנים כולם להישאר עבדים, ולא להשאיר את בנימין, בניגוד גמור למעשה מכירת יוסף: "הִנֶּנּוּ עֲבָדִים לַאדֹנִי, גַּם-אֲנַחְנוּ גַּם אֲשֶׁר-נִמְצָא הַגָּבִיעַ בְּיָדוֹ" (בראשית מד', טז')

 

ודע, כי יש עוד מרכיב של התשובה: הלא הוא הכסף. בדוק וראה, כי האחים מכרו את יוסף עבור כסף: "מַה-בֶּצַע, כִּי נַהֲרֹג אֶת-אָחִינוּ, וְכִסִּינוּ, אֶת-דָּמוֹ: לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ לַיִּשְׁמְעֵאלִים" (בראשית לז', כו'), ואומר רש"י: מה בצע - מה ממון (שם). וכן כתוב, "וַיִּמְכְּרוּ אֶת-יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים, בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף" (בראשית לז', כח'). אבל כעת עושים האחים מעשה הפוך: מחזירים כסף. שנאמר - "וַיֹּאמְרוּ, בִּי אֲדֹנִי; יָרֹד יָרַדְנוּ בַּתְּחִלָּה, לִשְׁבָּר-אֹכֶל: וַיְהִי כִּי-בָאנוּ אֶל-הַמָּלוֹן, וַנִּפְתְּחָה אֶת-אַמְתְּחֹתֵינוּ, וְהִנֵּה כֶסֶף-אִישׁ בְּפִי אַמְתַּחְתּוֹ, כַּסְפֵּנוּ בְּמִשְׁקָלוֹ; וַנָּשֶׁב אֹתוֹ, בְּיָדֵנוּ: וְכֶסֶף אַחֵר הוֹרַדְנוּ בְיָדֵנוּ"(בראשית מג', כ'-כב').

וראה לעיל דברינו בעניין "ויחרדו איש אל אחיו" לחזוק הדברים.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע