chiddush logo

"וְאֶת-רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכְשׁוּ" (בראשית מו', ו')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

 בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

בברכת הרב שמואל טל - נשיא מוסדות "תורת החיים"

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]

 

"וְאֶת-רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכְשׁוּ" (בראשית מו', ו')

בדוק וראה, כי המילים שלהלן חוזרות במדויק בשני מקומות: "ואת ... רכושם אשר רכשו... ויבואו". הראשון בפרשת "לך-לך", שם נאמר: "וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת-שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת-לוֹט בֶּן-אָחִיו, וְאֶת-כָּל-רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ, וְאֶת-הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר-עָשׂוּ בְחָרָן; וַיֵּצְאוּ, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ, אַרְצָה כְּנָעַן" (יב', ה'). השני בפרשת "ויגש": "וַיִּקְחוּ אֶת-מִקְנֵיהֶם, וְאֶת-רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכְשׁוּ בְּאֶרֶץ כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ, מִצְרָיְמָה" (מו', ו)

 

ובדוק וראה, כי יש שני הבדלים בין הפסוקים:

 

ההבדל הראשון, מאיזה ארץ יוצאים היו ולאן הלכו. אברהם ושרה יוצאים מהגלות ובאים לארץ. בני יעקב יוצרים מהארץ ויורדים לגלות.

 

וההבדל השני, אצל אברהם ושרה מופיעות המילים "ואת הנפש עשר עשו" (בראשית יב', ה'). מילים אלו אינן מופיעות אצל בני יעקב. וכפי שכבר נודע, "הנפש אשר עשו" פירושו קירוב רחוקים: אברהם מגייר את האנשים ושרה את הנשים (עיין רש"י שם). ודע מכאן, שמלמדת אותנו התורה, שבני יעקב לא עסקו בקירוב רחוקים.

 

ודע עוד, ולמד מכאן, כמה מחזקת התורה במעשים אלו את גודל הזכות של העוסקים בקירוב רחוקים. שהרי ההבדלים האמורים מסבירים זה את זה: כאשר אפילו בגלות עוסקים בקרוב רחוקים – זוכים לעלות לארץ. כאשר אפילו בארץ לא עוסקים בקרוב רחוקים, חו"ח נגזרת גלות. והבן.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע