chiddush logo

"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי" (בראשית מו', ב')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

 בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

בברכת הרב שמואל טל - נשיא מוסדות "תורת החיים"

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]


"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי" (בראשית מו', ב')

יש לתהות, מה טעם אמר פעמיים יַעֲקֹב? ומה הטעם אמר פעמיים וַיֹּאמֶר, שלכאורה דיבור אחד נאמר כאן? ומדוע נזכרו שני השמות "ישראל" וגם "יעקב"?

 

ודע כי פסוק זה הינו הקדמה לנאמר ליעקב במראה הלילה, ומרמז לארבעה מאמרים שייאמרו ליעקב להלן בפסוקים ג'-ד'. ומאמרים אלו יהיו כנגד תיבות וַיֹּאמֶר שבפסוק זה: ישראל, יעקב, שוב יעקב, ותשובת יעקב הנני. היינו שלוש תיבות וַיֹּאמֶר, אחת מהן נאמרת ביעקב פעמיים, ובסך הכל רומז לארבע אמירות.

 

ונקדים ונבאר כי מרמז הכתוב לשתי מדרגות, מדרגת ישראל ומדרגת יעקב. מדרגת ישראל היא מדרגת הישיבה בארץ ישראל, בעוד מדרגת יעקב היא מדרגת הגלות והישיבה בארץ ניכר, כפי שכתב הרמב"ן בסמוך: קראו יעקב לרמוז... כי מעתה הגלות תתחיל בו (רמב"ן מו', ב'). וכן כתב אור החיים: ולא נקרא בשם ישראל כל זמן היותו בארץ מצרים עד עת שקרבו ימיו למות (אור החייים בראשית מז', כח'). וכן בדומה כתב הספורנו: מה שאמר לו עתה היה בשביל היותו ישראל שיצטרכו בניו להשתרר על אויביהם בכנען (ספורנו בראשית מו', ב').

 

והנה המאמר הראשון הינו "וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ" (לקמן מו', ג'). והוא כנגד מדרגת ישראל, לפי ש-אלהי אביך של יעקב הוא יצחק, שמעולם לא יצא מארץ ישראל. לפיכך באזכרת אלהי אביך דייק הדיבור בשם ישראל בדווקא. וראיה לדבר, שדייק הכתוב להשתמש בתיבות "אנכי האל", לשון מיוחדת שנאמרה פעם אחת ויחידה במקום נוסף בספר בראשית, שנאמר "אָנֹכִי הָאֵל, בֵּית-אֵל, אֲשֶׁר מָשַׁחְתָּ שָּׁם מַצֵּבָה, אֲשֶׁר נָדַרְתָּ לִּי שָׁם נֶדֶר" (שם לא', יג'), ושם בדיוק ציווהו לשוב לארץ ישראל ולקיים את נדרו בבית אל, ושם לקבל את שמו ישראל, לפיכך הדיבור בלשון ישראל בדווקא, ופשוט.

 

והמאמר השני הינו "אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם" (לקמן מו', ג'), והוא כנגד מדרגת יעקב, מאותו הטעם שביארנו לעיל מדברי הרמב"ן, שכאן מודיעו על הירידה והגלות, ולפיכך דייק הדיבור בשם יעקב בדווקא.

 

והמאמר השלישי הינו "אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה" (לקמן מו' ד'), וגם הוא כנגד מדרגת יעקב, מאותו הטעם שביארנו לעיל מדברי הרמב"ן, שגם כאן מדברו בעניין הירידה והגלות, ולפיכך דייק הדיבור בשם יעקב בדווקא.

 

והמאמר הרביעי הינו "וְיוֹסֵף יָשִׁית יָדוֹ עַל עֵינֶיךָ" (לקמן מו', ד'), והוא כנגד תשובת יעקב "וַיֹּאמֶר, הִנֵּנִי" (מו', ב'). ודע כי זה כנגד זה נאמר, לפי שמסע פרידת יוסף מיעקב תחילתה בהנני, שנאמר ביוסף "וַיֹּאמֶר לוֹ, הִנֵּנִי" (בראשית לז', יג'), והמסע אל פגישתם המחודשת תחילתה גם היא בהנני שבדיבור שלפנינו, שנאמר "וַיֹּאמֶר, הִנֵּנִי" (שם מו', ב'). ודע עוד כי רמז בדבר, שרומז לצדקתם של קדושי עליון. שיוסף הלך במצוות אביו ולא הרהר, שנאמר הנני (עיין רש"י לז', יג'). ויעקב יורד למצרים בהסכמת ה' ולא הרהר, שאומר גם הוא הנני.

 

ועל דרך זה מתבאר בעזר ה' היטב גם טעם אומרו פעמיים "ויאמר", שהוא להדגיש הפרש האמירות, אמירה אחת למדרגת ישראל, ושתי אמירות למדרגת יעקב, וכפי שנתבאר.


  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע