"לְזַרְעֲךָ" (בראשית מח', ד')
בס"ד
מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"
בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה
בברכת הרב שמואל טל - נשיא מוסדות "תורת החיים" ביד בנימין
נכתב על ידי גיל פרידמן
התשע"ח
לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו
לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין
לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה
לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:
הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה
"לְזַרְעֲךָ" (בראשית מח', ד')
עיין דברינו לעיל (מח', ג') ששינה יעקב מההבטחה שהובטחה לו בלוז בראשונה,
שם נאמר "וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ, וּפָרַצְתָּ... וְנִבְרְכוּ בְךָ
... וּבְזַרְעֶךָ" (שם כח', יד'),
וכאן הזכיר רק לְזַרְעֲךָ, ולא הזכיר שאר ההבטחות הנשגבות שקיבל, וזאת על דרך
ענוותנותו וכפי שביארנו לעיל.
ודע טעם נוסף ששינה, שידע כי אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין
(בבא מציעא מב ע"א), ולפיכך לא הזכיר מה שלא נדרש להזכיר. וסיפר ליוסף רק מה שנצרך
לעניין כפל השבטים (עיין רש"י מח', ד').
ודע כי טעם נוסף היה לו ליעקב ששינה,
שידע כי אין אומרים אלא מקצת שבחו של אדם בפניו (עיין עירובין יח', ב'),
והלא ההבטחות הובטחו ליעקב ולזרעו, ויוסף מזרע יעקב הוא, לפיכך כל ההבטחות הנשגבות
האלו עתידות להתממש גם בו, ולא רצה להעמידו בניסיון הגאווה, שמא יעלה בדעתו של יוסף
שזכותו היא שגרמה לו לכך, לפיכך נמנע מלהזכירן כלל.