chiddush logo

רבי נחמן - אמונה ושכל

נכתב על ידי אלון, 28/5/2018

 "דַּע שֶׁיֵּשׁ רְשָׁעִים שֶׁעוֹבְדִים וִיגֵעִים כָּל יְמֵיהֶם כְּדֵי לַעֲקר עַצְמָן מֵהַשֵּׁם יִתְבָּרַך וּמִתּוֹרָתוֹ לְגַמְרֵי, כִּי הַנְּקֻדָּה הַקְּדוֹשָׁה שֶׁל קְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל שֶׁיֵּשׁ עֲדַיִן בְּתוֹכָם אַף עַל פִּי שֶׁהֵם רְשָׁעִים גְּמוּרִים הִיא מְבַלְבֶּלֶת אוֹתָם וּמְבִיאָה בָּהֶם הִרְהוּרֵי תְּשׁוּבָה וְיִרְאָה מֵאֵימַת הַדִּין הַגָּדוֹל, וּמֵחֲמַת זֶה אֵין לָהֶם תַּעֲנוּג מֵהָעֲבֵרוֹת וְהַתַּאֲווֹת שֶׁלָּהֶם. עַל כֵּן הֵם מִתְאַוִּים וִיגֵעִים כְּדֵי שֶׁיַּגִּיעוּ לִכְפִירָה גְּמוּרָה בְּדַעְתָּם, חַס וְשָׁלוֹם, בְּאפֶן שֶׁלּא יִהְיֶה לָהֶם עוֹד צַד סָפֵק לִנְטוֹת אֶל הָאֱמֶת. אֲבָל צְרִיכִים לָזֶה יְגִיעָה גְּדוֹלָה מְאד מְאד כַּמָּה וְכַמָּה שָׁנִים רַחֲמָנָא לִצְלָן, רַחֲמָנָא לִשֵּׁזְבַן, כִּי הַיַּהֲדוּת שֶׁבָּהֶם אֵינָהּ מַנַּחַת אוֹתָם וּמְבַלְבֶּלֶת אוֹתָם תָּמִיד".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א, רעד)

 

בדברים הנ"ל טורף רבי נחמן את הקלפים ומגלה לנו רז נפלא. אותו חיפוש אובססיבי של החכם, אותה המזימה שלעינינו נראית כרשעות וככפירה להכעיס, נובעת, לפי רבי נחמן, דווקא מאותה נקודה פנימית אלוקית מאמינה, שאינה נותנת מנוח לכופר. הכופר המבקש, לעגן ולחזק את כפירתו, אינו אלא נלחם את מלחמתו בחלק א-לוה ממעל שאינו נותן לו מנוחה.

רבי נחמן עצמו מודה כי העולם כולו מלא באבסורדים, בסתירות ובספיקות. האדם הבוחר בנתיב השכל, ודרכו הוא מבקש להיפגש עם קושיות העולם ולפתור אותן, ימצא עצמו שוקע בספקות אלו כל ימיו וישקע בתוך ספקות אלו לבלי יכולת להתרומם. אדם שכזה, לדעת רבי נחמן, עסוק כל ימיו בסתירה ולא בבניין.

שכלו של האדם מסייע לו להבין את העולם. אולם ליכולת זו יש "גבולות גזרה". יש שאלות שאין השכל יכול לענות עליהם. מושגים ששייכים ל"אינסוף", שהם מעל לזמן ומעל למקום - אין השכל מגיע אליהם ואין הוא יכול להבינם ולחקור אותם. קלקולים גדולים יכולים לנבוע מכך שאדם מנסה לענות בעזרת השכל על שאלות שמחוץ להשגת השכל.

השכל הוא כלי אדיר כשיודעים את מקומו ואת גבולותיו, אך יחד עם זאת הוא כלי החוסם את האדם כשלא יודעים להשתמש בו כראוי.

על דרך המשל ניתן לומר שהשכל דומה לאור יום. האור הוא דבר נפלא העוזר לאדם. עוצמתו אדירה, מהירותו נפלאה ותוצאותיו אדירות. יחד עם זה, אור היום חוסם מעינינו את אורות הכוכבים. בלילה, כשכבה אור היום, מתגלים לעינינו כוכבים ממרחקים עצומים. אלפי שנות אור מתגלות לעינינו (הרב קוק זצ"ל, עולת ראי"ה ח"ב עמ' נ"ג).

כך גם השכל. כלי נפלא הוא. אך מי שירצה להבין הכל על ידי השכל - יחסום את עצמו מאורות אין סוף הנמצאים מעל לשכל, ומתגלים רק בכח האמונה.

 

הרב יהושע ויצמן, מתוך האתר: "ישיבת ההסדר מעלות יעקב" - www.yesmalot.co.il

הרב איתמר אלדר, מתוך האתר: "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון" - www.etzion.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע