chiddush logo

פעילות גופנית תורמת לריכוז בלימוד תורה

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 22/11/2018

כל יהודי מצווה ללמוד תורה בכל מאודו. הציווי להמית את עצמינו באוהלה של תורה איננו מדבר על מוות ממש, כמובן. הרעיון הוא דווקא לחיות, לחיות על פי דין תורה ובהתאם לתורה שמקיפה כל דבר ודבר בענייני קודש ובענייני דיומא. התורה והפסיקות הם אלה שמעניקים מסגרת ומשמעות, כללי מוסר ודרך חיים. התורה אמנם לא הדגישה את חשיבותה של פעילות גופנית אבל כפי שגרס הרמב"ם – נפש בריאה בגוף בריא. ביצוע פעילות גופנית יעזור לכם להיות יותר מרוכזים בזמן שאתם לומדים תורה או דף גמרה.

הרמב"ם בעד פעילות גופנית

גם מי שלא מכיר את הקשר שבין אבקת חלבון ושיפור פעילות גופנית מכיר, אפילו בקווים כללים את דעתו של הרמב"ם בענייני פעילות גופנית. אין כל ספק כי הרב משה בן מימון שחי לפני קרוב לאלף שנים והיה פוסק מחונן, יהודי ירא שמיים וגם מומחה למדע ורופא היה מסכים – פעילות גופנית (עם או בלי אבקת חלבון לחיזוק השרירים) תורמת לריכוז ומשפרת את הבריאות. אדם בריא וחזק, אדם שדמו זורם היטב בעורקים ואשר ליבו חזק, יוכל להתמיד בלימודי תורה בכל מאודו ובכל נפשו. ונזכור עוד כי הרמב"ם נאה אמר כי העוסק בספורט, אפילו אם מזונותיו רעים הם, יהיה בריא וגופו חזק. לעומת זאת, מי שיאכל מאכלים טובים אך לא יתעמל כלל ירבה לחלות. האם יכול החולה להתרכז באמת בלימודי התורה? התשובה ברורה.

לימוד נמרץ בגוף נמרץ

המדענים המודרניים מכירים את הערך של אבקת חלבון ותוספי תזונה עבור אנשים שמרבים להתאמן ולבצע פעילות גופנית. הרופאים יסכימו, ללא ספק, לדעתו של הרמב"ם על כי ההתעמלות חשובה לחימום הגוף, להרחקת מחלות ולשיפור הריכוז. אם אתם מרגישים שכאשר אתם יושבים מול ספר התורה הפתוח העיניים נעצמות, אם אתם מרגישים כאשר מולכם מסכת הגמרא שקשה לכם להתרכז או שאתם מפהקים, אל ייאוש. פעילות גופנית, אפילו דבר ראשון על הבוקר ולפני שאתם אוכלים פת שחרית, תעזור לפתוח את היום כאשר אתם יותר רעננים ומרוכזים.

ההשפעה של פעילות, אפילו מתונה, על מהלך היום כולו מורגשת היטב. ואגב, הרמב"ם המליץ לא רק לצעירים שבינינו לבצע פעילות גופנית. גם אנשים מבוגרים, לא טוב להם לשבת כל הימים. בכל גיל, פעילות ותזוזת הגוף יעזרו לחזק את הגוף ולשפר את הריכוז. כך אפשר ללמוד טוב יותר, להתעמק בתורה בשמחה, באורך רוח ובריכוז מוחלט.

המדע קבע: פעילות גופנית מצוינת למוח

גם המדע המודרני קבע חד משמעית כי פעילות גופנית תורמת לריכוז. זאת ועוד, התעמלות גם מחזקת את הזיכרון שלנו ומשפרת את פעילות המוח בכלל. אם אתם רוצים ללמוד תורה, לזכור טוב יותר את שיעוריכם ולחשוב בצורה חדה יותר, אל תזניחו את הגוף הנפלא והמופלא שהעניק לכולנו בורא עולם.

מחקרים מדעיים חדשים, שגם הרמב"ם וגם גדולי הדור בוודאי היו מעריכים, גילו עובדות מרתקות. בזמן שאנו מבצעים פעילות גופנית, הנוירונים (תאי עצב שבונים את המוח) גדלים ונעשים מפותחים יותר. כלומר, לא רק השרירים מתחזקים אלא גם הכוח של המוח. פעילות גופנית מאיטה את תהליך ההזדקנות של המוח ממש כפי שהיא מהווה סגולה טובה להתרוממות רוח וסגולה נגד עצבות ודיכאון.

פעילות גופנית מביאה לזרימת גם למוח, חיזוק כלי הדם שבמוח והפרשת חומרים שמשפרים את מצב הרוח. אם אתם מאמינים, כמונו, שלימוד תורה צריך להתקיים בריכוז ובשמחה, אתם לא חייבים להפוך לספורטאים אולימפיים. פשוט זכרו את הכלל – נפש בריאה בגוף בריא ותתעמלו במידה הנכונה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע