chiddush logo

חז"ל - כשם שהבית מודיע על הבנאי

נכתב על ידי אלון, 17/6/2019

 "אמר רבי עקיבא: כשם שהבית מודיע על הבנאי, והבגד מודיע על האורג, והדלת על הנגר, כך העולם מודיע על הקב"ה שהוא בראו".

(מדרש תמורה, דף טו')

 

רבי עקיבא מסביר שכל יצירה חכמה מעידה ישירות על החכם שיצר אותה. הדלת או השולחן מעידים על הנגר, כי מובן שחוכמה לא תיעשה מעצמה בלא חכם. למקריות אין שכל, ואין ביכולתה ליצור דברים מסודרים והגיוניים. הסדר דורש כוונת מתכנן, וברור הוא שדברים הנוצרים בלי כוונת מתכנן - לא ימצא בהם סימן לחוכמה או ליכולת.

אם כן, רבי עקיבא מגיע למסקנה, שכמו שכל אדם מבין שאפילו דלת של בית נוצר בידי יוצר, פשוט ומובן הוא שהעולם שהוא הרבה יותר מורכב מדלת או שולחן נוצר על ידי בורא חכם מאוד.

ניתן להבחין בשתי חוכמות גדולות ומורכבות שהיצירה שלהן עמוקה עד אין גבול, שלא ניתן לומר שנוצרו ללא כוונת מתכנן ומחשבה:

א. חוכמת הטבע

כותב הרב דסלר זצ"ל (מכתב מאליהו חלק ג, עמוד 161): "כשהאדם מתבונן בפלאי הבריאה... יוכל הוא להתפעל מנפלאות הטבע, מהסדר הנפלא שקיים בבריאה, מהתיאום הנפלא בין כל החלקים של הבריאה, איך שכל דבר מתאים עם הדבר האחר".

וכך כתב רבנו בחיי (נוסח מחדש מתוך ספרו "חובות הלבבות", פרק ו): "יש בני-אדם שאמרו שהעולם נוצר במקרה, בלי בורא שהתחיל אותו או יוצר שיצר אותו, ודבר זה מוזר בעיני, איך בכלל תעלה על הדעת של יצור חי ומדבר - מחשבה שכזאת. ואם הקורא היה שומע על אדם שראה גלגל של מים המתגלגל להשקות שדה או גינה, וחשב שהגלגל הזה הגיע לשם בלי כוונת אומן שהתאמץ בחיבורו והרכבתו של הגלגל, היה הקורא חושב אותו כטיפש בתכלית הטיפשות וממהר לדחות את דבריו. ומכיוון שהקורא היה דוחה את הרעיון הזה בגלגל-מים קטן ופשוט, שסך הכל משמש רק חלקת שדה או גינה קטנה, איך הוא ירשה לעצמו לחשוב רעיון שכזה על כדור הארץ הסובב כולו?"

ב. חוכמת גוף האדם

כותב רבי אלחנן וסרמן (מאמר האמונה, קובץ מאמרים): "איך יוכל אדם עם דעת לומר על הבריאה כולה שהיא נעשתה מעצמה, אחרי שאנו רואים בכל צעד סימני חוכמה ברורה עד שאין גבול, וכמה חוכמה נפלאה יש בגוף האדם וסידור איבריו וכוחותיו... ואיך אפשר לומר על מכונה נפלאה שכזאת שהיא נוצרה מעצמה בלי כוונת עושה. והרי אם יאמר אדם על שעון שהוא נוצר מעצמו, יחשבו אותו למשוגע בלא ספק".

לידיעה שבריאת העולם נעשתה ע"י הקב"ה יש מטרה וממילא העולם הוא לא הפקר. פתיחת התורה בפסוק (בראשית א, א): "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹוקים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" - יותר משהיא קביעה היסטורית היא קביעה ערכית - דע לך, בן אדם! העולם שאתה חי ופועל בו אינו עולם שנוצר במין אקראיות סתמית באיזו תאונת דרכים קוסמית בשבילי החלל, וגם אתה לא התפתחת במקרה מאיזו מוטציה פראית משימפנזה או תולעת. אתה חי בעולם שברא אלוקים! בעולם שיש לו מגמה וייעוד, ולכל חלק ולכל יצור שבו, מהגדול שבגדולים ועד הקטן שבקטנים יש תכלית.

נאמר במדרש (קהלת רבה ז, יג): "בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון, נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו: ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן, וכל מה שבראתי - בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי, שאם קלקלת - אין מי שיתקן אחריך".

קיבלנו מהקב"ה כוחות רבים, והאדם בבחירתו החופשית יכול להשתמש בהם לחיוב או לשלילה, לבנות או חלילה להרוס. אדם שחי בממלכה האלוקית - נדרש להגשים את תפקידו: לתקן את הדרוש תיקון, לרסן ולשלוט ביצריו, לטפח את הדברים הטובים, ליצור, לא לקלקל, ולשמור על היופי של העולם גם לדורות הבאים.

 

הרב אביגדור נבנצל, מהאתר: https://sites.google.com/site/rabbinebenzahl/weekly

רפאל כהן, מחבר הספר "האיש שהצליח לשנות את הסרט"

מהאתר: "שיחה גורלית" - http://www.gorali.122.co.il/tora.htm

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע