chiddush logo

לג בעומר

נכתב על ידי יניב, 9/5/2012

הרבה דעות והסברים נאמרו על לג בעומר, וכולן יפים ואמיתים .

וניראה להוסיף לחדד שבלג בעומר זהו הולדתו ופטירתו של רשב"י שהוא גדול הקבלה ולכן הוא כמו עומד כנגד מות תלמידי ר"ע. שהוא אחד מהתלמידים השניים שהיו לר"ע, שכמו כנגד התלמידים הראשונים ולכן כמו מכסה על מותם. אבל יותר מזה שר"ע היה גדול בקבלה ומן הסתם אף תלמידיו היו כך. ונאמר 'ת"ר ארבעה נכנסו בפרדס ואלו הן בן עזאי ובן זומא אחר ורבי עקיבא, אמר להם ר"ע כשאתם מגיעין אצל אבני שיש טהור אל תאמרו מים מים' וכו' (חגיגה יד,ב) ניראה שרמז בזה שכשמגיעים עד מקור הקדושה שיכולים להגיע,שזה מרומז ע"י ביהמ"ק שזהו אבני שיש כמו שהורדוס בנה בו את ביהמ"ק(סוכה נא,ב) והוא מקום טהור.. ובמרכזו אבן השתיה שממנה הושתת העולם ולכן הוא מקור הקדושה בעולם. כשמגיעים לשם שלא יאמרו מים מים-רמז לאבן השתיה(מים) ורואים משם כמו שהושתת העולם לכיוונים שונים. כך הקדושה ניראת מחולקת לכיונים שונים(מים רמז לתורה שנימשלה למים)שיש 70 פנים לתורה. האדם מתפתה לחשוב שהוא הכי צודק שהגיע לשיא ולכן הוא עליון מכולם, ולכן מזהירם שלא יאמרו "מים מים" שמחולק, אלא הכל אחד בשורשו ובאמיתותו(ומתאים לר"ע לומר זאת שהיה כ"ך גדול עד שמשה רצה שתינתן תורה על ידו,וזהו עליונות המעלה ותורה). והנה תלמידיו שהיו גדולים לא נהגו כבוד זה בזה, שבכך הראו שמחלקים בין הקדושות והתורות. ולכן ניגזר עליהם למות מעין 'בן עזאי הציץ ומת עליו הכתוב אומר "יקר בעיני ה' המותה לחסידיו" '(חגיגה שם). והנה רשב"י שהיה גדול בקבלה (עשה כמו שאמר ר"ע ולכן) לא חילק,ולכן נתן כבוד לכולם על אף מעלתו העצומה. ולכן הוא כתיקון וכנגד תלמידיו הראשונים. ולכן ביום של רשב"י נהגו לשמוח.(*)
והנה אחת הסיבות שניתנו ללג בעומר הוא שזה "הוד בהוד" שזה דין בדין ולכן יוצא רחמים כמו שמי שבי"ד כולו חייבו יוצא זכאי בדין. ניראה שזה לא רק על עצם היום ומעלתו(ואולי זה רמז שתלמידי ר"ע הפסיקו למות אז או אפילו מתו קצת גם למחרת אבל הופסק מכח יום זה שמגלגל עליהם רחמים בדין,או לפי הדעה שלא מתו בזמנים מיוחדים יוצא שמצד הזמן שמתו קשור ללג בשל כך). אלא שע"פ גירסת רב שרירא גאון מתו תלמידי ר"ע בשמד. שזה קשור לשמד ממרד בר כוכבא ,שחשבו שהוא המשיח. ולכן בלג שהוא הוד בהוד שיוצא רחמים זה קשור גם לגאולה ש'ואמר רבי יוחנן אין בן דוד בא אלא בדור שכולו זכאי או כולו חייב' (סנהדרין צח,א) שקשור בצער על מיתתם גם שלא זכו מחובתם לגאולה, ולכן ביום זה שמסמל שגם בחובה יש רחמים ,וכך גם בגאולה, אז זה קצת מנחם. ובאמת בימנו העלו על נס את מעלת מרד בר כוכבא כדימוי לגבורה יהודית,ובכך העלו את ביטחוננו וחוזקנו ב"ה. כך שיוצא עמוק במציאות שהוכח המסורת שגם מהדין(שמתו) יוצא רחמים וגאולה בסוף בהקשר לזה. וגם אצלם פסקו למות כי חובתם שלא ראוים לגאולה הוקל ברחמים.
והנה על "הוד" נאמר על הפס' "לך ה' הגבורה" וגו' 'וההוד זו בית המקדש' (ברכות נח,א) כך שיום זה מרמז על ביהמק"ד (וזה קשור למה שאמרנו בתחילה..). וזה מרמז על לג בעומר שבגימטריה גדולה זהו "של"(330) "כמו "של נעליך מעל רגליך" שזה מרמז על ביהמ"ק שאסור ליכנס בנעלו.
ואולי לג' רומז על כך שאמנם מתו תלמידיו אבל קושי זה קצת מוקל כשיודעים ליכנע לפני ה' ולברך גם על הרעה וזהו גל כמו גל ים שסיפר ר"ע שכשטבעה ספינתו 'דף של ספינה נזדמן לי וכל גל וגל שבא עלי נענעתי לו ראשי'(יבמות קכא,א) שזה גם רמז לחייו שבאו גלים להטביע תורתו והוא נענע בראשו והמשיך הלאה שזהו שלימד את תלמידיו השניים.

ועוד דבר מעניין..'מכאן היה ר' שמעון בן יוחאי אומר לא נתנה תורה לדרוש אלא לאוכלי המן'(מכילתא שמות טז,ז) וע"פ הדעה שבלג בעומר התחיל ר"ע ללמד את רשב"י(או שהוסמך רשב"י בלג) ובלג בעומר התחיל המן לרדת לישראל(החת"ס) אז יוצא מעניין שניתן לו לדרוש מלג בעומר כמו קשור למן.

(*)-ואולי רמז שמתו 12 אלף זוגי תלמידי ר"ע, ורשב"י ברח וחי 12 שנה במערה בשל סכנת חיים..

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה