chiddush logo

העזתו של קורח לחלוק על משה

נכתב על ידי יניב, 23/6/2012

 לפני שנים שמעתי חידוש אדיר וניפלא ממו"ר מרן גדול הדור הגאון האדיר המקובל(מעטים ידעו את גדולתו בקבלה..) הרה"ג שלמה גורן זצוק"ל זיע"א, על פרשת קורח. מרן הגאון תמה איך העיז קרח לחלוק על משה, גם אם קינא ום אם ראה את שמואל יוצא מחלציו, עדיין לא מובן כיצד חלק.. והסביר מרן הגאון שישנה גמרא במנחות(כט ב) 'אמר רב יהודה אמר רב בשעה שעלה משה למרום מצאו להקב"ה שיושב וקושר כתרים לאותיות אמר לפניו רבש"ע מי מעכב על ידך אמר לו אדם אחד יש שעתיד להיות בסוף כמה דורות ועקיבא בן יוסף שמו שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות אמר לפניו רבש"ע הראהו לי אמר לו חזור לאחורך הלך וישב בסוף שמונה שורות ולא היה יודע מה הן אומרים תשש כחו כיון שהגיע לדבר אחד אמרו לו תלמידיו רבי מנין לך אמר להן הלכה למשה מסיני נתיישבה דעתו חזר ובא לפני הקב"ה אמר לפניו רבונו של עולם יש לך אדם כזה ואתה נותן תורה ע"י אמר לו שתוק כך עלה במחשבה לפני אמר לפניו רבונו של עולם הראיתני תורתו הראני שכרו אמר לו חזור [לאחורך] חזר לאחוריו ראה ששוקלין בשרו במקולין אמר לפניו רבש"ע זו תורה וזו שכרה א"ל שתוק כך עלה במחשבה לפני'. הקשה על זה החיד"א אם משה שמע לא הבין כלום, אז איזה מן תורה ר"ע לימד? ותרץ שנאמר בנדרים(לח א)'חכם – רב ושמואל דאמרי תרוייהו: חמשים שערי בינה נבראו בעולם, וכולם ניתנו למשה חסר אחת, שנאמר: "ותחסרהו מעט מאלהים". ופרש האר"י הקדוש שמשה היה בשער ה49 ואילו ר"ע כיון שמסר את נפשו על התורה זכה להגיע לשער ה50 ולכן הבין דברים בתורה שמשה לא הבין. והוסיף על זה מרן הגאון שבמדרש מופיע שקרח היה מטועני הארון, ונאמר במדרש (במדבר רבה ה א) שהיו בני קהת בורחים מהארון כיון שהיה לפעמים הורג את נושאיו.. ומימלא יוצא שקרח טען שהוא מוסר נפשו על התורה והקדושה שהרי נושא את הארון בסכנת חיים, ומימלא הוא בשער ה50 ומימלא גדול יותר ממשה ולכן ראוי לחלוק עליו.  עכ"ד הניפלאים והמאירים באור יקרות. 

וניראה שכמובן צריך להוסיף שאמנם קרח היה בשער ה50 אבל עם כל זה הוא טעה בשל קנאתו באליצפן ולכן טעה על אף מדרגתו. ובפרט ששכינה מדברת מתוך גרונו של משה ולכן גם אם אתה גדול וחכם יותר עדיין עם מה שמשה אומר לא חולקים כי זה ציווי ה'(ובפרט כאן שה' ציווהו).וניראה שזהו רמז בגמ' על שענה לתלמידיו שזה הלכה למשה מסיני, שדבר משה הוא דבר ה' ולכן גדול יותר מכל הבנה.. וניראה להוסיף שדברי החיד"א אולי רמוזים בגמ' שעל שני דברים ה' עונה 'שתוק כך עלה במחשבה' שזה על חכמתו של ר"ע (שמשה רצה שלכן תנתן התורה על ידי ר"ע כגדול התושב"ע) ועל שסורקים בשרו. ששניהם מחוברים ל"עלה במחשבה לפני". ששניהם מחוברים, שע"י שמסר נפשו(סריקת בשרו) היה ראוי למעלתו בחכמת התורה. וכן שמשה ישב בשורה השמינית, שהבדל בין משה לר"ע הוא 8 שורות, ששמונה זה מעל הטבע בעולם ,שמסר נפשו מהעולם, וכן רמז לברית מילה(ביום השמיני) שהיא נעשית תוך מסירות נפש(שיש סכנת חיים). וניראה רמז לדברי מרן הגאון שזהו שראה את שמואל יוצא ממנו, וכניראה חשב שיש ירידת הדורות ומימלא אם שמואל שמזרעו שקול כמשה ואהרן אז הוא יותר מהם. וכן חלק עליו בציצית ומזוזה בק"ו, כרמז על חשיבות החכמה בתורה(כתושב"ע של ר"ע).

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה