chiddush logo

שאלה אודות גרסה בצוואתו של ה 'חתם סופר' זצ'ל (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאל אליעזר, 25/4/2010

 בצוואתו    של   רבינו   בעל    ה   'חתם  סופר'    זצ'ל   נכתב    בין  השאר    כך

'בספרי   רמד   אל   תשלחו   יד'.   (כשהכונה    היא    לספריו    של  מנדלסון.)

ומשמע  מכאן    שלדעתו   אסור    להסתכל   בספריו    של  מנדלסון.

ברם,   יש   הטוענים    שהגרסה    האמיתית   בצוואה    היא

'בספרי   חמד    אל   תשלחו  יד',   כאשר    הכוונה   היא    לספרי  חשק,   ומשמע  מכאן   שדווקא  בהם    אין  להסתכל,   אבל  בספריו    של  מנדלסון,   שכידוע    הספרים    הללו   הם    הרבה   פחות    בעיתיים-    כן    יש  היתר    להסתכל.

האם   מאן   דהו    יכול  להביא    עבורי    ראייה   לכאן     או   לכאן,   באשר   לגרסא    הנכונה    בצוואת   רבינו   ה  'חתם   סופר'    זצ'ל,  ויבוא   על   שכרו   מן     השמים.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (1)
דביר (26/4/2010)
ישיבת שעלבים מוציאה עלון בשם מעיין ושם כתוב:
אחד מאויביו היותר מושבעים של מנדלסון היה ר' עקיבא יוסף שלזינגר (תקצ"ח-תרפ"ב, 1838-1922). הוא הראשון שפרסם את צוואת החת"ס ובתוכה המשפט "בספרי רמ"ד על תשלחו יד". אכן ר' עי"ש, שנולד שנה לפני מותו של החת"ס וכלל לא הכירו, בהיותו לוחם מובהק ברפורמה ביקש לייחס התנגדות של החת"ס ל"ביאור" של מנדלסון מתוך שפירש "בספרי רמ"ד" = בספרי ר' משה דעסוי. אבל כבר הראה ד"ר מאיר הילדסהיימר במאמרו המקיף על גלגולי צוואת החת"ס, שפרשנות זו [שלימים נתגלגלה גם ל"ספרי רשע משה דעסוי"] היא סילוף מכוון, כי במקור נכתב "ובספרי חמד אל תשלחו יד", כשהכוונה לקריאת ספרי חשק בגרמנית; ועל כך קיימת עדויות שונות, כולל מבנו של החת"ס רבי שמעון סופר.

ובהערה 22 מפרט:
ראה: M. Hildesheimer, The Attitude of the Hatam Sofer toward Moses Mendelson, AAJR
(להמשך התגובה לחץ כאן )

ציורים לפרשת שבוע