chiddush logo

איך הפרשת חלה יכולה לשנות !!!! / הידברות

נכתב על ידי DL2000, 19/2/2013

איך הפרשת חלה יכולה לשנות?
זו מצווה די פשוטה: כל אדם שאופה בצק צריך לקחת ממנו מעט, לשרוף בתנור ולזרוק לפח. בשנים האחרונות מתקיימים ערבי הפרשת חלה, במסגרתם מתכנסות נשים ועושות זאת יחד. מהי מהות הערבים הללו ומה מקור המצווה?
דודו כהן

זה טרנדי, זה חם, זה מעניין, ויש הטוענים שזה גם מעניק סגולות וישועות. מהו הסיפור של הפרשת חלה? במקור מדובר בהלכה שמחייבת כל אדם שאופה בצק בכמות העולה על 1.6 קילו (ישנן דעות נוספות בנוגע למשקל, יש לציין), לברך "ברוך אתה ה אלוהינו מלך העולם, אשר קידשנו במצוותיו וציוונו להפריש חלה" (הספרדים מוסיפים ומסיימים "וציוונו להפריש חלה תרומה"), לקחת כמות קטנה יחסית, כ-30 גרם, לאחוז אותה ולומר "הרי זו חלה". את החלה שהפרשנו יש לעטוף בשתי עטיפות ולהשליך לפח. יש שנוהגות לומר תפילה לאחר מכן. המצווה אפשרית לנשים ולגברים, אבל מכוונת בעיקר לנשים.

חלקם של הכהנים

פרסומת

"הפרשת חלה היא מצווה מן התורה", אומר הרב פנחס בדוש. "אסור לאכול מחלה שלא הופרש ממנה דבר – זה איסור דאורייתא. זה לא מנהג ולא כלום. בוודאי שבמצווה עצמה יש גם סגולות, ולכן יש נשים שמתכנסות ומבצעות אותה ברוב עם. ישנה סיבה נוספת: בבתים מסוימים המצווה נדירה יחסית, כי כיום קונים לחם מהמאפייה ועוגות מהקונדיטוריה. לא תמיד זו מצווה נגישה וזמינה, ולכן יש ארגונים או אנשים פרטיים שאומרים בואו ניקח מצווה חשובה זו וננגיש אותה להמון העם. בוודאי שיש סגולה גדולה ועניין להתפלל בהפרשת החלה. זה נוהג בכל זמן ובכל מקום".

הרעיון המקורי של המצווה היה להפריש חלה כדי לתת את החלק לכהנים. היום, כשאין בית מקדש, רק שורפים וזורקים. אז מה הטעם?

"החיוב חל על העיסה עצמה. אמנם יש היום כהנים, רק שהם לא יכולים לאכול את החלה כי הם נחשבים טמאי מתים. אבל זה לא אומר שהאיסור על העיסה לא חל. זה שאין כהנים טהורים - זו בעיה טכנית ולא מהותית. בגלל שאין היום כהנים בטהרה, זורקים את זה. יש בזה איסור אכילה".

הרב יפתח סופר נותן טעם נוסף למצווה: "בגלל שחוה האכילה את האדם הראשון מעץ הדעת, ועוד לפני כן הקב"ה לקח עפר וברא את האדם, כך זה משליך גם למצווה: האישה לוקחת קמח ומים, וזה מזכיר את בריאת האדם. למעשה, מדובר בתיקון של עץ הדעת. החשיבות של הפרשת החלה גבוהה מאוד, כמו שכתוב במשנה שבת: על 3 דברים נשים מתות בשעת לידתן, על שאינן זהירות בנידה ובחלה ובהדלקת הנר".

על מנת להבין טוב יותר את מהותן של אותם ערבי הפרשת חלה, פנינו גם אל רונית שיינפלד, משתתפת ויוזמת קבועה של אותם ערבים, לנסות להבין את האווירה, ובכלל את המשיכה לכך. "בפעם הראשונה ששמעתי את צמד המילים הפרשת חלה, לא ממש ידעתי למה לצפות", מספרת רונית. "לא הבנתי איך קמח בתוספת שמרים ומים יכולים לחולל פלאים. לא שיערתי שבצק שמופרשת ממנו חתיכה, יכול בעצם לשנות חיים. התלבטתי רבות בסוגיה ובמצווה הפופולרית כל כך בימינו, בשאלה האם יש ממש בלישה ובאפייה עצמה. נדמה היה לי שמדובר במנהג עתיק יומין שמישהו שכח לשים עליו מדבקה של פג תוקף. כמי שבדרך כלל מתעמקת במה שנשגב מבינתה רציתי להבין את המהות האמיתית של מה שמאגדת בתוכה הפרשת חלה. לא הגיוני שכל זה נועד לחסוך מאיתנו את קניית החלות לשבת קודש. חייב להיות משהו מעבר.

"ככל שנברתי במקורות, גיליתי שבעצם הסוד גנוז בהתערבות רוחנית. באנרגיה אלוקית שאנו מכניסות לדבר הבסיסי ביותר עלי אדמות. הדבר הקיומי ביותר - הלחם. הזוהר הקדוש אומר שאשה שמקיימת בעקביות הפרשת חלה יכולה לשנות את גורלה, ויתרה מכך - לשלוט בו. החלטתי שלא לפספס הזדמנות שכזו. דווקא התאים לי לנתב את חיי למקום טוב יותר, למקום של שקט. ההתערבות העליונה בבצק שלי עשתה את שלה. חיי עלו על מסלול יציב ללא שינויים חדים במזג האוויר ובמצב המשקעים. ההתערבות הברוכה שהכנסתי לחלה פיזרה את העננים שליוו אותי שנים רבות, בדיוק כמו שהובטח בזוהר הקדוש".

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע