chiddush logo

מהי גאולה

נכתב על ידי יהונתן, 7/5/2010

 האם "גאולה" זה משהו רוחני , מטאפיזי , "סוף העולם" או "עולם חדש" ? האם גאולה זה משיח או בית מקדש או שלום אוניברסאלי ? מהי אותה גאולה שאנו כ"כ מצפים לה ומאחלים להשלמתה?

בין האזכורים היחידים בתורה למושגי גאולה , רובם אנו מוצאים בפרשת "בהר" ויקרא כ"ה במובן של יציאה מבעלות זרה וחזרה לבעלים האמיתיים המקוריים, הן בפדיון הארץ והן בפדיון בן ישראל - "ובכל ארץ אחוזתכם גאולה תתנו לארץ". "גאולה" היא שחרור משעבוד משפטי בידי בעלות זרה. כך גם חזרתם של ישראל לארצם בזמן הגאולה היא בד בבד עם היציאה משעבוד זרים, ירושת הארץ ועצמאות מדינית.

כתב הרמב"ן: "ואמר "גאולה" כמו גאל ה' עבדו יעקב (ישעיהו מח כ) שהוציא עבדו מיד המחזיקים בו וכן וגאלתי אתכם בזרוע נטויה (שמות ו ו) אף זה תתנו גאולה לארץ שאני רוצה לגאול ארצי מיד המחזיקים בה שלא נתתיה אני להם בחלק אחוזתם". האור החיים הקדוש מרחיב על ההקבלה בין הפסוקים לגאולת ישראל וכותב שם (ויקרא כה כה): "והגאולה תהיה בהעיר ליבות בני אדם ויאמר להם הטוב לכם כי תשבו חוץ גולים מעל שולחן אביכם... כי קץ ישנו אפילו יהיו ישראל רשעים גמורים ח"ו".

בלשונות הגאולה ממצרים מדויק בכתוב: "והוצאתי אתכם מתחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם" – ההוצאה וההצלה הם מהשעבוד ובעלות זרים ואז מגיעה הגאולה שהיא בעצם ה"לקיחה" וה"הבאה" חזרה לרשות ה' כעם בארצו– "וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם: וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ..." – הגאולה מתחילה ביציאה משעבוד האומות והמשכה הוא גיבוש עם ישראל ואמונתו עד השלמת הגאולה בירושת כל הארץ. ירושת הארץ היא יציאת ארץ ישראל וישראל יושביה משעבוד זרים, "ירשו ארץ – היינו גאולה" (רש"י סנהדרין צח). בגאולתנו, השחרור מהשעבוד מלכויות וההצלה ממוות לחיים באו בד בבד יחד עם ירושת הארץ וקיבוץ גלויות.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה