chiddush logo

חטא המרגלים- על מה בעצם העונש?

נכתב על ידי nadav530, 28/5/2010

לחידוש זה נוספו הערות המופיעות לאחר החידוש
 כשקוראים את פרשת שלח, אי אפשר שלא לתהות מה בעצם היה חטאם של המרגלים. אז הרבה קונטרסים נכתבו על זה ואפשר למצוא המון תשובות לגבי מה היה חטא המרגלים.
רוב התשובות שתמצאו תגלו תשובות מורכבות ולא תשובות קצרות וקולעות. אז תשובתי זו היא לא תשובה מפולפלת ולא חכמה אלא תשובה בעיקר טכנית.
נתחיל בבדיחה ידועה שאפשר להמשיל אותה לפרשתנו:
פעם מפקד פלוגה אמר לחיילים שלו כך- "יש לי שני דברים לומר לכם. דבר ראשון אתם הולכים להחליף את הבגדים המלוכלכים שלכם בקרוב" כל החיילים שמחו על הבשורה המשמחת "דבר שני שאתם הולכים להחליף את הבגדים עם הפלוגה השניה"...
אפשר קצת למצוא דמיון בין הבדיחה לבין המקרה שלנו. נסתכל על סדר הפסוקים שציווי משה אל המרגלים:
"וראיתם את הארץ מה היא, ואת העם הישב עליה - החזק הוא הרפה המעט הוא אם רב? ומה הארץ אשר הוא ישב בה - הטובה הוא אם רעה? ומה הערים אשר הוא יושב בהנה - הבמחנים אם במבצרים? ומה הארץ - השמנה היא אם רזה? היש בה עץ אם אין? והתחזקתם ולקחתם מפרי הארץ, והימים ימי בכורי ענבים" (י"ג, יח-כ)
שימו לב לסדר הציווי- דבר ראשון היה על המרגלים לבדוק את הארץ מבחינה צבאית, האם העם היושב בארץ חזק או רפה, האם הארץ עצמה מתאימה למלחמה והאם הערים אשר נמצאות בארץ יהיו קלות לכיבוש או שיהיו קשות לכיבוש.
דבר שני מבקש משה מהמרגלים לבדוק האם הארץ אכן ארץ שיש בה מכל טוב ואפילו בשביל להוכיח זאת מבקש משה מהמרגלים להביא מפרי הארץ. נראה כי משה לא סתם בחר באקראי את סדר הדברים אלא יש להם משמעות, נראה בהמשך.
עכשיו נראה איך המרגלים החזירו בתשובה למשה:
"ויאמרו באנו אל הארץ אשר שלחתנו, וגם זבת חלב ודבש היא, וזה פריה. אפס, כי עז העם הישב בארץ, והערים בצֻרות גדֹלֹת מאוד ... עמלק יושב בארץ הנגב, והחתי והיבוסי והאמרי יושב בהר, והכנעני יושב על הים ועל יד הירדן" (י"ג, כו-כט)
המרגלים החזירו בסדר הפוך את תשובתם:
דבר ראשון אמרו אכן ארץ זבת חלב ודבש ארץ זאת. ודבר שני שהם אמרו כי הארץ לא תהיה קלה למלחמה ויצטרכו הרבה דם כדי לכבוש אותם.
נראה כאילו הפיכת הסדר לא הייתה תמימה- משה לא סתם ביקש את טוב הארץ לסוף, משה ידע כי הארץ תהיה קשה לכיבוש אך הוא גם ידע כי טיב הארץ הוא מהמשובחים ביותר, ולכן ביקש את טוב הארץ בסוף כדי שבנ"י יצאו עם מה שנקרא טעם מתוק בפה. אך המרגלים הפכו את הסדר ודבר ראשון אמרו את טוב הארץ(וגם זה לעומת מה שאמרו על הקושי שבלכידת הארץ נראה כאילו רק כדי לצאת ידי חובה) ואח"כ אמרו את רעת הארץ. מה שהמרגלים בעצם עשו זה שהם השאירו את העם עם טעם חמוץ בפה, טעם מאוד חמוץ בפה. ומזה אפשר להבין מה היה חטאם, שהמרגלים הוציאו את דיבת הארץ בזה ששינו מההוראה שקיבלו ומילא הטעו את כל העם בקשר לא"י.

תוספות, הערות והארות על החידוש:

הערה
עכשיו ראיתי שכיוונתי לדעתו של יהודה אייזנברג אשר גם חשב על החידוש הזה ופירסם אותו באתר דעת- http://www.daat.ac.il/daat/tanach/tora/md_merag.htm , בכל זאת אני לא משהה מפירסום את החידוש שלי מכיוון שיהודה יותר עומד על דיוק הדברים בפסוקים ואני נוגע יותר בכלליות. אם בכל זאת מישהו מרגיש נפגע מהפירסום אנא שיפנה אלי ואני לא יפרסם את החידוש.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע