chiddush logo

לחם משנה ביום טוב (4 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאל אליעזר, 1/6/2010

 יש    לשאול מדוע   ביו"ט    שחל  בערב   שבת   אין   בוצעים   על  שלושה כיכרות,   שהרי  הטעם    של   לחם  משנה  הוא  זכר  למן,    וביום  טוב    שחל  בע"ש-   המן ירד   בערב יום    טוב   כ   "לחם  משולש"-   כדי  שיספיק  לשלושה  ימים-    ערב  יום  טוב,   יום טוב,   שבת,     (ביו"ט עצמו   לא  ירד    לחם משנה)    ומדוע   כזכר  למן    אין   בוצעים   על  שלושה  כיכרות  ?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (4)
דביר (5/12/2010)
בתוס' מסכת ביצה ב ע"ב ד"ה והיה כתב בתירוצו הראשון, שיש מחלוקת בין המדרשים האם ביו"ט היה יורד מן או לא, ובתירוצו השני כתב, שביו"ט היה יורד מן, אך ביו"ט שחל בערב שבת לא היה יורד מן.
יצחק ג (8/8/2010)
א. יש מחלוקת גדולה בראשונים האם באמת ביו"ט לא ירד מן, יעוי' בהגר"א על השו"ע בהלכות פסח בענין סידור הקערה אם שמים בה שלש מצות או שני מצות, שלדעת הרי"ף שמים רק שני מצות היות ולא צריך לחם משנה ביו"ט ולכן אפי' ששובר ביחץ את המצות בכ"ז יכול אח"כ לברך על מצה וחצי - היות וביו"ט ירד מן ואי"צ לחם משנה,
ב. גם לפי הדעות החולקות, אין סיבת הברכה על לחם משנה בגלל שהיו שני לחמים בשבת, שהרי ירידת שני הלחמים היו בשביל יום שישי ושבת וא"כ בשבת לא נשאר להם שני לחמים אלא רק אחד, וגם אם נאמר שלא אכלו ביום שישי אלא צמו כמש"כ בשו"ע על ת"ח שצמים ביום שישי, מ"מ הרי אכלו שלש סעודות בשבת ואיך היה לחם משנה בסעודה השניה,
ואם תאמר שירד יותר מלחם אחד אלא הרבה לחמים קטנים, א"כ מדוע אנו עושים ברכה רק על שני לחמים,
אלא ודאי שה'לחם משנה' הוא על הנס שירד שניים במיוחד, וא"כ נקבע הדבר על הנס הזה ואי"צ לקבוע ז
(להמשך התגובה לחץ כאן )

אריאל אליעזר (2/6/2010)
תיקון טעות- התגובה הזו מתייחסת למאמר שלי אודות ברכת הקפה בסעודה, ואינה מתייחסת למאמר הזה, ובטעות נכתבה כאן, וטעות לעולם חוזרת.
אריאל אליעזר (2/6/2010)
ובספר ברכה נאמנה , סימן קעז, סעיף טו, הכריע כך -שאין לברך על קפה ותה בסעודה, בין כאשר שותה באמצע הסעודה, בין כאשר שותה בסוף הסעודה, אך מאחר שיש מצריכים לברך עליהם כששותה בסוף הסעודה, נכון לצאת מהספק וקודם הנטילה ישתה ויברך על שתיתו.
ציורים לפרשת שבוע