chiddush logo

לעם ישראל לא היתה בחירה האם לחטוא בחטא העגל, האומנם? (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אילת חן סקיטל, 17/6/2010

מדרש:  

"וא"ר יהושע בן לוי לא עשו ישראל את העגל אלא ליתן פתחון פה לבעלי תשובה 
שנאמר (דברים ה) מי יתן והיה לבבם זה להם ליראה אותי כל הימים וגו' 
והיינו דא"ר יוחנן משום ר"ש בן יוחאי לא דוד ראוי לאותו מעשה ולא ישראל ראוין לאותו מעשה לא דוד ראוי לאותו מעשה.."

בעצם, הקב"ה לא נתן לעם ישראל בחירה האם לחטוא בחטא העגל, אלא שהוא החטיא אותם במכוון.
בשביל מה? "ליתן פתחון פה לבעלי תשובה.."
נשאלת שאלה: אז א"כ זה לא חטא, כי ה' כפה עליהם לחטוא בחטא העגל, אז למה הם קיבלו עונש?

היישוב
א. מהרש"א: שהיה ראוי (!)שה' ימנע (!)את עמ"י מהחטא - שהרי בתוך תוכם לא רצו לעשות את זה. 
אלא, למה לא מנעם?! בשביל לתן פתחון פה לבעלי תשובה...

לפי פירוש המהרש"א: לא קשה הקושייה שהקשינו. שהרי עמ"י כ-ן חטא מרצונו! אלא מה חז"ל אומרים? 
שהיה ראוי שה' ימנע אותם - אבל זה שלא מנע אותם - זה לא אומר שלא מגיע להם עונש! 
הם חטאו ומגיע להם עונש.

ב. מהר"ל: ה' קבע שיהיו בעמ"י חוטאים - עם ואנשים פרטיים - שיחטאו. למה? 
בכדי כמו שהגמרא אומרת 'לתן פתחון פה וכו''. אלא מה? ה' לא אמר שעמ"י הזה (!) יחטא, 
הוא לא אמר שדוד (!) יחטא, אלא הוא אמר שיהיו חוטאים בעמ"י שיחזרו בתשובה. מי אלה יהיו? לא ידוע. 
אם כן - למה עשית את עצמך חוטא?! 
אתה אשם = אתה חוטא. לא נגזרה עליך גזירה להיות חוטא 
ואתה עשית אותה מרצונך = תקבל עונש.

ה' לא אמר לעמ"י שיחטאו אלא עמ"י חטא! 
אז מה זה דברי חז"ל? לפי מהרש"א, שה' ראוי שה' ימנע אותם מזה כי בתוך תוכם - כמו כנראה כל נשמה אמיתית - הם לא רצו לחטוא את זה. 
אבל בסופו של דבר - הם [היצר הרע שבהם כנראה, אבל זה חלק מהם] כן רצו לחטוא. 
אז ה' לא עשה שיחטאו.

הרחבה:
מהרש"א: למה הדבר דומה? לזה שנגיד אתה הולך ליפול בגלל שמעדת.
 ואז פתאום בא חבר שלך - והוא מוכן להשבע שהוא לא נגע בך קודם לכן, אתה נפלת כי רצת. 
אלא > שהוא ראה אותך לפני הנפילה והיה יכול לעצור אותך מליפול. אבל מה קרה בסוף? 
הוא לא עצר אותך ונפלת. למה הוא לא עצר אותך? 
נגיד כי הוא רצה להראות לאחותה הקטנה שנמצאת שם שמי שרץ - נופל. 
אבל זה נקרא בגלל שהיא לא עצרה אותך מליפול שהיא הפילה אותך?! 
ממש לא! אתה נפלת מעצמך...

המהר"ל: 
ה' גזר בכללי שיהיה בעמ"י כאלה שיחטאו וישובו בתשובה. מי? הוא לא גזר מי, אלא הוא גזר שיהיו כאלה שיעשו את זה. 
אז אתה הלכת מרצונך לעבוד לעגל ---> אתה אשם בכל חומרת העונש! 
לדוגמא: ידוע הסתברותית שכאן ברמזור עוברים תמיד 5  נהגים ביום, באדום. 
אז זה שאתה עובר עכשיו באדום - אתה יכול להגיד שאתה לא אשם כי הרי כל יום עוברים 5 - בטוח, 
ואתה היית בין החמש האלו...

לא! אתה עברת - אתה אשם! יהיו כאלה שיעברו - כן. 
אבל זה לא מנע ממך, לא לעבור באדום...

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
יהונתן (17/6/2010)
זה מה שנקרא 'יש רשעים בעולם אבל אין מצווה להתנדב'... זה גם ברמבם ב8 פרקים על הענשת מצרים למרות שהיתה גזרת שעבוד, שלכל מצרי היתה בחירה אם להיות בכלל הגזרה.