chiddush logo

תורה בעולם

נכתב על ידי יניב, 28/5/2014

'א"ר אבהו בשם רבי יוחנן: כשנתן הקדוש ברוך הוא את התורה צפור לא צווח עוף לא פרח שור לא געה אופנים לא עפו שרפים לא אמרו קדוש קדוש הים לא נזדעזע הבריות לא דברו אלא העולם שותק ומחריש, ויצא הקול "אנכי ה' אלקיך”. וכה"א "את הדברים האלה דבר ה' אל כל קהלכם קול גדול ולא יסף" אמר רשב"ל: מהו ולא יסף? אלא כשאדם קורא לחבירו יש לקולו בת קול, והקול שהיה יוצא מפי הקדוש ברוך הוא לא היה לקולו בת קול. ואם תמה אתה על זו הרי אליהו כשבא לכרמל כנס כל הכומרים ואמר להם "קראו בקול גדול כי אלקים הוא", מה עשה הקדוש ברוך הוא? הדמים כל העולם והשתיק העליונים והתחתונים והיה העולם תוהו ובוהו כאלו לא היה בריה בעולם, שנאמר "אין קול ואין עונה ואין קשב" שאם ידבר הם אומרים הבעל עננו, עאכ"ו כשדבר הקדוש ברוך הוא על הר סיני השתיק כל העולם כדי שידעו הבריות שאין חוץ ממנו, ואמר אנכי ה' אלקיך, ולעתיד לבא כתיב "אנכי אנכי הוא מנחמכם" (שמו"ר כט,ט). למה לא היה שום קול בעולם בזמן מתן תורה?- ע"פ רשב"ל מובן שזה כדי להראות בעולם שאין מבלעדי ה'. אלא שאם כך מדוע גם השתיק את העליונים?- כניראה שצ"ל שכאשר העליונים פועלים יש לזה השלכות בעולם, שעושה רעש בעולם, ואולי ע"פ זה יש יותר מובן מדוע העליונים פועלים הרי העולם ניברא בשביל העולם שלנו אז מה נותן מבלי שיש השפעה לעולם?- אלא שאם יש לזה השפעה לעולם זה מובן. ובפשטות העליונים זה מעלה לעצמה מקבילה לעולם, ולכן יש לה מעלה כשלעצמה מכח העולם, וע"פ זה גם מובן שכאשר בעולם מגלים את מלכות ה' בגדלות, אז גם השמים משתתקים בשל היותם מכחנו, ולכן אז מראים את זה ע"י שתיקתם. ואולי יש בזה גם משמעות שהקול "אנכי ה' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים" משמש כהוכחה לתורה שמיועדת לעולם, כמו שמשה הוכיח למלאכים (שבת פח,ב), מימלא ניראה שיש בזה לומר שבעצם כל מה שנעשה, גם בעליונים, פועל מכח הנעשה בקדושה בעולם, שהעולם כולו גם העליונים ניבראו מכח התורה ('כך היה הקב"ה מביט בתורה ובורא את העולם' [ב"ר א,א] 'א"ר אבא בר כהנא התורה קדמה לכסא הכבוד' [שם,ד]) ולכן כשהתורה באה לעולם שזה בעצם שיא מעלת הקדושה בעולם, כל הבריה עליונים ותחתונים נעצרו, כיון שכל הנעשה פועל מכח התורה, הוא התגלות של התורה בצורה כזו או אחרת, ולכן כשהתורה ניתנת לעולם, שום דבר לא פועל כיון שאז כביכול השפעות פעילות מהתורה לא פועלות, ולכן שום דבר לא זז ולא אמר שירה אפילו. ואולי זה 'לא היה לקולו בת קול' שמה העניין בזה?- בפשטות זה כדי שלא יאמרו שיש ח"ו עוד רשויות (כמו שאומר ר"ל), אלא שאם כך לא מובן מהו הסיום 'ולעתיד לבא כתיב אנכי אנכי הוא מנחמכם'?- בפשטות י"ל שבא לומר שגילוי "אנכי" שאין עוד מלבדו יתגלה שוב בעולם ב"אנכי" של מנחמכם, שכל זמן שישראל לא גאולים לגמרי יש חסר בגילוי ה' בעולם, ועוד שיכולים לחשוב שיש עוד רשות ח"ו ומכוחה נילחמים בעם ה', לכן רק בגאולה יראו בגלוי שאין מבלעדי ה'. אולם ע"פ דברנו אפשר שבא לרמוז על עוד עניין וזהו שהכל יוצא מהתורה, ולכן אין בת קול לקול, כלומר אין השפעה מחוץ לזה, שזה משום שהכל נובע מזה ,מהתורה, ולכן זה מוכח ע"י שאין תוספת לו, וזה נירמז בדברי ר"ל שבא להוכיח שאין בלעדו, שבעומק גם מוכיח שאין שום השפעה בלעדי תורת ה', וזהו שלעתיד "אנכי אנכי הוא מנחמכם" שכל גלגולי העולם נועד להגשמת תורת ה' בעולם, תיקון העולם שיהיה לעתיד לבא, שזהו "אנכי"-'ר' יוחנן דידיה אמר "אנכי" נוטריקון אנא נפשי כתיבת יהבית' (שבת קה,א) שזה גילויו של ה' בעולם ע"י התורה. שבועות חג מתן תורה הוא לאחר ספירת 50 של עליה בקדושה, שהוא בין ה-40 (יום) של מתן תורה ל-60 של בנ"י (60 ריבוא), שהוא מחבר את בנ"י עם התורה, וניראה שרמוז ב'דאמר ריש לקיש מאי דכתיב "ויהי ערב ויהי בקר יום הששי" ה' יתירה למה לי? מלמד שהתנה הקב"ה עם מעשה בראשית ואמר להם: אם ישראל מקבלים התורה אתם מתקיימין, ואם לאו אני מחזיר אתכם לתוהו ובוהו' (שבת פח,א) שכל הבריאה מכח התורה שהיא באה לביטוי בחיבור בנ"י והתורה ולכן נירמז דווקא בה' יתירה, כנגד 50 יום שמחברים תורה ובנ"י.

לרפואת אברהם בן בתיה שליט"א

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע