chiddush logo

חז"ל - מדבר

נכתב על ידי אלון, 12/10/2020

 

"מה המדבר חינם לכל באי עולם, אף דברי תורה חינם לכל באי עולם" (במדבר רבה א, ז)

 

חכמי המדרש התעכבו על אותו מאורע ייחודי של נתינת התורה שהתרחש במדבר ושאלו: למה ניתנה התורה במדבר? אין זו שאלה תמימה כלל. השאלה "למה ניתנה התורה במדבר" נובעת מתפיסה דתית, הרואה במדבר מקום שאיננו תואם את מגמותיה של התורה.

אם היינו מבינים שהיהדות מבקשת ליצור מרחב של התבודדות, של ניתוק והתרכזות במה שמעבר למציאות - המדבר היה המקום המתאים ביותר לנתינת התורה. אך חז"ל ששאלו שאלה זו הבינו שהמדבר סותר את מגמת התורה: ליצור חברה אנושית פעילה בעלת מוטיבציה מוסרית וערכי קודש. לכאורה, התורה  הייתה צריכה להינתן בעיר, שמקום שבו מתקיימים חיים אנושיים מפותחים.

תשובתם של חז"ל היא: "מה המדבר חינם לכל באי עולם, אף דברי תורה חינם לכל באי עולם".

המשפט "חינם לכל באי עולם" מצביע על כך שהתורה, כמו המדבר, היא "חינם", המדבר הוא מקום שאיננו דורש מן האדם תכונות מסוימות או כישורים ספציפיים. במדבר אתה מה שאתה, בלי תוספות ובלי הסתרות.

כך גם התורה - היהדות אינה פונה לאנשים בעלי כישורים מסוימים, בעלי השכלה ברמה כזו או אחרת, בעלי אישיות ספציפית. היא איננה שיטה רוחנית שיכולה להתאים לבודדים בלבד. היהדות מציעה חזון רחב ואורח חיים מקיף שאינם דורשים תנאים מוקדמים - במדבר אין לאיש נכסים, אין מעמדות חברתיים מובנים, אין לאיש סיבה לחשוב שהאוהל שלו טוב יותר מהאוהל של השכן - היהדות פונה לכל אדם באשר הוא, כפי שהוא.

לאחר ארבעים שנה נכנס העם לארץ ישראל, חילק את האדמות והקים מדינה עצמאית, אך לא נטש את "המדבר" לחלוטין. שתי תזכורות נותרו מהמדבר, שני "איים" של מדבר הוקמו בכוונה תחילה, כדי שהעם לא יסטה מן הדרך שהתוותה התורה:

התזכורת הראשונה התבטאה בכך שלא כל שבטי ישראל קיבלו נחלה בארץ. שבט אחד, ודווקא המיוחס שבשבטים, הלא הוא שבט לוי, לא זכה לנחלה בארץ. לא הייתה לו אדמה שעיבד וטיפח. תפקידו של שבט לוי היה להנחיל את ערכי התורה לעם כולו. בני השבט היו נודדים בין הכפרים והעיירות ומלמדים תורה להמונים. הם, כביכול, נשארו במדבר.

התזכורת השנייה התבטאה בכך ששטח אחד, עיר אחת בארץ ישראל, לא ניתנה לשום שבט מן השבטים - ירושלים. המקום המקודש שבו נבנה המרכז הרוחני של העם - בית המקדש, לא היה בבעלותו של שום שבט. גם הוא, כביכול, נשאר מדבר.

אכן מדינה עצמאית היא דבר גדול, היא המקום שבו מתאפשר לעם לנהל את חייו ולמלא את תפקידו. אך דווקא בעלי התפקידים הרוחניים ודווקא המקום המקודש צריכים להישאר נטולי סממנים של מגזריות ושבטיות - להיות "מדבר".

יש לכולנו צורך בתפיסה "מדברית" - התורה ועבודת האל אינן שייכות לחוג מסוים, הן ניטרליות במובן הזה שלכל אחד וכל אחת יש הזדמנות שווה להתעלות ולהתקדם.

 

הרב שמואל רבינוביץ (רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים), מהספר: "אבני דרך בפרשת השבוע"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע