chiddush logo

אין הקב"ה מקפח שכר כל בריה"

נכתב על ידי izik28, 19/10/2020

 בסד

 ד"ת להפטרת שבת נח תשפ"א


" אין הקב"ה מקפח שכר כל בריה"
----------------------------------------------------------
הפטרת השבת פותחת בפ"ס לא מובן הסותר את עצמו,"  רני עקרה לא ילדה פצחי רנה וצהלי לא חלה כי רבים בני שוממה מבני בעולה אמר ה", איך אפשר לשמח כאשה  אשה עקרה המצפה לילדים ועוד לצהול ולשמוח? ישנם זוגות הכמהים שנים לרזע של קיימא  ,או אפילו קודם לכך,לזווג המתעכב שנים על גבי שנים .. ברור שהם שמחים מידי פעם.. אבל לשמוח שמחה שלמה כאילו יש ילדים ואין לך?? איך??
המלבים מפרש," רני עקרה", המליצה תדמה את המדינה כאם היולדת, ואת בני המדינה לילדיה, עפ"ז דמה את ציון כאשה עקרה כי אינה יולדת בנים ויושבת שוממה, ואחר כי בכל זאת יבואו לה בנים רבים מרחוק, כמ"ש (למעלה מ"ט) ואמרת בלבבך מי ילד לי את אלה, תרון העקרה הזאת הגם שלא ילדה כי לא הפסידה מאומה כי מ"מ רבים בני שוממה אבל עוד יהיה לה ריוח מזה, כי כמו שהאשה קודם לדתה תחיל תזעק בחבליה, כן המדינה טרם לדתה, והוא טרם תהיה לגוי וממלכה, יעברו עליה מלחמות רבות ומהומות גדולות בהכרח, שהם חבלי יולדה לה, אבל ציון שיבואו אליה גוי גדול ועצום פתאום בלא חבלים וצירים, תדמה כאשה שילדה בנים רבים ולא חלה בחבלי יולדה, וז"ש "פצחי רנה וצהלי" עוד יותר על מה שלא ילדת, במה שאת דומה כאשה "שלא חלה" בחבלי יולדה, ובכ"ז רבים בני שוממה מבני מדינה אחרת שהיתה בעולה שהיה לה בעל וילדה לו בנים:"
הפירוש מדמה את ציון לאשה שלא ילדה והיא פתאום בנגוד לאישה הכורעת ללדת זוכה בילדים שיבאו לשמחה ,אולי מאומצים .. ש" חסכו" לה את כל צרי הלידה, אך אם נשים לב,  הפירוש מתחיל במילה" מליצה" דהיינו צחוק,  המילה צחוק מוכרת לכם? צודקים! " צחוק עשה לי אלהים" הפ"ס נאמר  מפי שרה אמנו בשעה שהתבשרה שהיא עתידה ללדת בגיל תשעים..  אפילו היום זה לא מקובל..  המלבים מפרש" ואברהם בן מאת שנה." מפני שבעת שנתבשר אברהם שיוליד בן נפל על פניו ויצחק ויאמר בלבו הלבן מאה שנה יולד, והיה צחוק של שמחה על הנס שיעשה לו, וה' אמר לו שיקרא שמו יצחק ע"ש הצחוק הזה, ואח"כ כאשר שמעה שרה מהבשורה, צחקה ג"כ מחמת שמחה, שהיא חזרה לנערותיה ויולד הילד כפי דרך הטבע, ואברהם נשאר בזקנותו ויצטרך לנס וכמ"ש בפי' שם, עפ"ז יאמר שמה שקרא אברהם שם בנו יצחק, הוא מפני "שאברהם בן מאת שנה בהולד לו את יצחק בנו", שע"ז צחק ושמח, הלבן מאה שנה יולד, ועפ"ז נצטוה לקראו יצחק. וע"ז אמרה שרה שעקר "הצחוק" והנס "עשה לי אלהים", שלי עשה נס יותר גדול, עד שכל השומע לא יצחק על נס של אברהם, רק "יצחק לי" על הנס שנעשה לי. ופרשה הדבר, שהגם שאני חזרתי לנערותי ולפ"ז היה הלידה בדרך הטבע"
הצחוק כאן הוא סימן לברכה בהתגלות הנס שבלידת יצחק אבינו ,ששמו גם מלשון הצחוק [כשמי אני....] 
אצל הקב"ה אין דבר שהוא בלתי אפשרי,  כאשר אברהם ושרה שמרו אמונים זה לזה שנים רבות והלכו בדרך ה" הגם שהתורה עוד לא ניתנה.. כל תפילותיהם לא הלכו ריקם, הם הגיעו  עד לכסא הכבוד ! ושם הקב"ה בעצמו בישר להם ע"י מלאכיו הטובים על הנס.
האשה המצפה לילד או זווג שיביא ילדים לעולם אולי עצובה על העיכוב שלא באשמתה אף הקב"ה בעצמו !! כן הוא !! מעודד את כל אלה המתעכבים והמתעכבות באומרו " אל תיראי כי לא תבושי ואל תכלמי כי לא תחפירי כי בשת עלומיך תשכחי וחרפת אלמנותיך לא תזכרי עוד" מצודת דוד מפרש" "וחרפת אלמנותיך" - החרפה שהיה לך מאז שהיית מבלי מלך כאלמנה מבלי בעל החרפה ההיא לא תזכרי עוד כי לא תהיה עוד מבלי מלך להזכיר על ידו את הראשונות
"כי בושת עלומיך תשכחי" - כי הבושת שהיה לך בימי נעוריך כאשר היית גולה ומטולטלת הבושה הזאת תשכחי כי לא יקרה לך עוד כזאת להזכר על ידה הראשונות
"ואל תכלמי" - להרים ראש ולהראות גדולה בחושבך פן תגלה שוב
"כי לא תחפירי" - כי היה מובטחת שלא תחפירי עוד ללכת גולה
"אל תיראי" - אל תפחדי שיהיה צאתך מגלות זה כצאתך משאר הגליות שמצאוך בארצך צרות רבות ורעות כי לא תבושי עוד לעולם להיות משועבדת ונכנעת אל העכו"ם", אל תתבישי  ואל תעצבי , כי הקב"ה ימלא שכרך אלף פעמים !  רוצים הוכחה? קבלו!  רחל אמנו  שילדה את יוסף ובנימין ,רבקה את עשו[על כל רוע לבו] ואת יעקב  תמר  את פרץ וזרח ,  ואפילו יוסף עצמו שהוליד בארץ זרה ועוינת  את אפרים ומנשה ע"י אסנת בתה של דינה שנאנסה למרות כל הקושי הביאה לעולם שני צדיקי עולם! ואם נראה שהקב"ה זנח חלילה את אותה אישה  א זוג למרות כל הנאמר , אז הנה עוד עדוד מפי הקב"ה עצמו!" 
"כי מי נח זאת לי אשר נשבעתי מעבר מי נח עוד על הארץ כן נשבעתי מקצף עליך ומגער בך" ,המלבים מפרש," כי מי נח זאת לי", אומר כמו שנשבעתי בימי נח שלא אביא מבול לעולם, כי חסתי על העולם כולו שלא תאבד, כן את חשובה בעיני ככלל העולם, והאפשריות שאקצוף עליך הוא קשה בעיני כאילו הבאתי מבול מים לשחת כל בשר, ואחר שנשבעתי מעבור מי נח עוד, כן נשבעתי שתי שבועות." רואים את החלק המדגש  לעיל ? הוא ואמר הכל..  ועוד "  כי ההרים ימושו והגבעות תמוטנה וחסדי מאתך לא ימוש וברית שלומי לא תמוט אמר מרחמך ה" ,המלבים מסביר," כי ההרים ימושו", מוסיף לאמר כי לא לבד שקשה עלי לכלות אותך כמו שקשה עלי לכלות כלל העולם, כי גם אם יצוייר שההרים ימושו ושאמחה כל היקום אשר על פני האדמה, ושאבטל שבועת המבול, מ"מ "חסדי מאתך לא ימוש", (והנה ההרים הם הגדולים והגבעות הם הקטנות, [אני מוסיף, שמשולים לאבות ולאמהות .] והמש הוא המש בכונה והמתמוטט הוא ע"י חלישות כח, ואם ימושו ההרים בכונה אז הגבעות הקטנות שאצל ההרים תמוטינה ע"י חלישות כחם בשאין להם סמך מן ההרים ועפ"ז ממשיל חסדי ה' אל ההרים הגדולים וברית שלומו שכרת עם ישראל אל הגבעות הנסמכים על כח ההרים, כי כן ברית השלום הזה אינו נסמך על זכות ישראל רק על חסדי ה', ואם ימושו חסדי ה' תמוט ברית השלום מעצמו ע"י חולשתו כי הוא חלש מעצמו בלעדי חסדי ה', אבל אחר שחסד ה' לא תמוש מאתם, כי החסד הוא דבר תמידי אחר שאינו תלוי במעשה העם וצדקתם אינו משתנה ג"כ בהשתנות מעשיהם ובהכרח גם ברית שלומי הנסמך על חסדים האלה לא תמוט):"
אז כל המעכבים  והמעוכבות שחושבים, נו מה יהיה  מתי יקרה הנס שהוא למעשה טבעי  מאוד ודרך העולם ,אז לפי הפירושים ,הבנתם דבר מתוך דבר..עלינו לשמוח גם כאשר הדבר מתעכב, שכן השמחה עכשיו גם שקשה ו.." אוף כזה".. תגדיל את השמחה האמיתית שתבוא בפיצוי ענק מאת ריבונו  של עולם ישירות!    שתהיה שמחה גדולה כגשם שאנו מתחילים לברך עליו את ברכת ברך עלינו , כמו שהגשם מרווה את האדמה המולידה כל טוב, כך בטוח ! הקב"ה ימלא כל משאלותינו  לקיום הפ"ס,"הרחיבי מקום אהלך ויריעות משכנותיך יטו אל תחשכי האריכי מיתריך ויתדתיך חזקי וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וצאצאנו וְצֶאֱצָאֵי צֶאֱצָאֵינוּ וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ." ויהיה הכל  בחפץ לב בבריאות שנה טובה חורף טוב ושמחה שעין לא ראתה!!
* [מוקדש  למישהי מאוד מאוד מיוחדת  ויקרה  שתח" ,השם שמור  במערכת  ואצל הקב"ה.....] 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע