chiddush logo

טקטיקת נצחון ברק

נכתב על ידי איתיאל, 22/10/2020

 בפרק ד' מתואר נצחון מפליא, אך לכאורה טבעי. בשירת דבורה מתוארת התערבות שמיימית. בפרק ד' יש רמזים, שניתן לפענח בעזרת הפירוט השירי בפרק ה'.


יתרונו הגדול של יבין היה ברכבי הברזל. בני ישראל לא ידעו ליצר ברזל. כך מוכח ממילת בני ישראל בימי יהושע בצור, מהחרמת יריחו בה כלי המתכת לא נשרפו אלא הוקדשו למשכן בשל נדירותם, וגם שמגר בן ענת - השופט הקודם, לא מוצא כלי נשק מלבד מלמד הבקר. כלומר: הכנענים כבר נמצאים ב"תקופת הברזל", ובני ישראל עדיין ב"תקופת האבן" (כך נאמר בפירוש בימי שאול לקמן). כלי הברזל בישראל נרכשו במחתרת והיו נדירים. 

אלא שזה גם היה חסרונו הגדול של סיסרא.

רכבי הברזל יכולים להילחם בעמק, במישור. הם לא מסוגלים לטפס להר.

ברק - כשמו, בא כברק מן השמים. מודגש שהוא העלה את לוחמיו להר. גם בשירת דבורה ימשילוהו ככוכבים: "מן השמים נלחמו הכוכבים ממסילותם".

ברק מזעיק עשרת אלפים לוחמים להר, בעוד סיסרא עם כל כוחו, מרכבות המתכת, כבול לעמק. זו ההדגשה שהוא הזעיק "ברגליו", בניגוד לסיסרא שבא ברכב לתוך הנחל.

ברק משתמש ביתרון הגובה. לוחמיו כנראה משליכים אבנים כבדות מלמעלה, ובין לוחמי סיסרא משתררת מהומת מוות. הם פוצחים במנוסה מבוהלת, וכל הסדר והארגון של צבא כנען נעלם. במנוסתם הם רומסים איש את רעהו והורגים זה את זה יותר ממה שבני ישראל הרגו בהם...

"נחל קדומים שטפם, נחל קישון הדפם" - המנוסה באפיק הנחל יצרה רמיסה גדולה של הלוחמים זה את זה. הדבר נמשל לשטפון מים רבים בשצפם, המטביעים כל אשר בדרכם.

כך נבין מדוע סיסרא בורח ברגליו. לכאורה עדיף לו לברוח ברכב המהיר והחזק. אלא שהוא הבין שכרגע הוא מוכרח לצאת מאפיק הנחל ולטפס בהר, לפני שירמס. לכן הוא יוצא מהמרכבה ועולה ברגליו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע